اولین سمینار کشوری علمی- تحلیلی آموزش پیش از ازدواج توسط سازمان بهزیستی استان کرمان و با همکاری سازمان ملی جوانان،دانشگاه علوم پزشکی ، دانشگاه شهید باهنر ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و انجمن دوستداران کودک در  محل سالن همایشهای مرکز علوم وفنون پیشرفته محیطی ماهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان ، در این سمینار  دو روزه که با حضور جمع کثیری از مسئولین  اجرائی استان ،  اساتید دانشگاههای کشور ،  روحانیون ، کارشناسان مشاوره ، اصحاب رسانه ،  دانشجویان و علاقمندان به موضوع برگزار شد .

دکتر عباسی مدیرکل بهزیستی استان کرمان طی سخنانی گفت : این سمینار از سه ماه قبل با اعلام فراخوانی در 19 عنوان مشخص کار خود را آغاز کرد که دراین مدت 40 مقاله باموضوعات مختلف به دبیرخانه سمینار واصل شد.وی افزود : از این تعداد مقاله ، 5 مقاله به صورت سخنرانی و 7 مقاله در قالب  پوستر برای ارائه در سمینار انتخاب شده اند.

دکتر عباسی با بیان اینکه از سال 84 تاکنون آموزش پیش از ازدواج در معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کرمان در دستور کار قرار گرفته است ، گفت : همچنین سازمان ملی جوانان و دانشگاه های استان نیز این امر را پیگیری می کنند .

وی اضافه کرد : با جلب همکاری 120 مربی ، سازمان بهزیستی استان تاکنون به50 هزار نفرآموزش های پیش از ازدواج  را ارائه کرده است .

وی ادامه داد : سازمان بهزیستی علاوه بر آموزش های پیش از ازدواج در جامعه هدف خود ، بخشی از آموزش های مورد نیاز عموم جامعه را با برگزاری همایش های مختلف در دستور کار قرار داده است .
مدیرکل بهزیستی استان کرمان آموزش پیش از ازدواج را ضروری دانست  و گفت : پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقاء سلامت اجتماعی و روانی افراد از مزیت های آموزش های پیش از ازدواج به شمار می رود .

دکتر عباسی در ادامه برجسته ترین عامل رهسپاری انسان به سوی کمال و تعالی را ازدواج دانست و گفت : ازدواج علاوه بر تامین آرامش ، احساس مسوولیت اجتماعی افراد را نیز بالا می برد.

حجت السلام علی توکلی رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز دراین سمینار طی سخنانی ،اخلاق را مهمترین رکن در حفظ و بقای زندگی افراد دانست و گفت : عناوین اجتماعی و پول ، زندگی را شیرین نمی کند بلکه این اخلاق است که باعث دوام زندگی می شود.

حجت الاسلام توکلی افزود: زندگی همانند یک پازل است که باید قطعات آن را به خوبی شناخت و درکنار هم گذاشت .
وی ادامه داد : آموزش ها اعم از پیش از ازدواج و بعد از ازدواج برای افراد موثر است و مشاوران نیز باید اهمیت این موضوع را بیان کنند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه بسیاری از مشکلات امروزی خانواده ها را نا
شی از توجه نداشتن همسران به یکدیگر دانست و اظهار داشت : محبت و احترام به یکدیگر ، تشکر و قدردانی ، اغماض و گذشت  انتقاد پذیری ، ارزیابی از خود و توجه به اطرافیان از موضوعاتی است که اگر به آنها توجه شود موفقیت خانواده را در پی دارد.وی در ادامه در زمینه آمار طلاق در هفت ماهه نخست امسال در استان کرمان گفت : هزار و 892 مورد از طلاق ها توافقی ، هزار و 255 طلاق از طرف زن و 240 مورد طلاق از طرف مردان بوده است .

دکتر صباحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان نیز در این سمینار گفت : ازدواج به عنوان مساله ای بسیار مهم در زندگی است و افراد باید نسبت به آن از آگاهی بسیار بالایی برخوردار باشند .

عبدالرضا صباحی در ادامه با اشاره به نقش موثر مشاوره در امر ازدواج و بعد از ازدواج گفت : با توسعه فرهنگ شهر نشینی نهادهای اجتماعی که در گذشته وجود داشتند مانند ریش سفیدها و بزرگترهای محله و اقوام تغییر کرده و درعین حال نهادهای قانونی نیز شکل نگرفته است .وی ضمن قدردانی از رویکرد قوه قضائیه که برای رفع اختلافات زوجین آنها را به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع می دهند گفت : بیشتر اختلافاتی که امروز در خانواده ها مشاهده می کنیم ناشی از تعارضات فردی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین توجه به آموزه های دینی برای حفظ خانواده را از ضروریات جامعه دانست و افزود : آموزه های دینی،  علمی و عقل مطلق است .

وی در ادامه با تاکید براینکه اساس کار مشاوران نیز باید حفظ خانواده باشد ، اظهار داشت : مشاوره کار فنی است و هر فردی نمی تواند در جایگاه مشاوره حضور یابد.

محسن روحی مشاور استاندار و مدیر سازمان ملی جوانان استان کرمان نیز طی سخنانی دراین سمینار گفت :ازدواج یکی از مهمترین رویدادهای زندگی افراد است که ریشه بسیاری از مفاسد و ناهنجاری های اخلاقی ناشی از نادیده گرفتن این سنت الهی است .
وی با بیان اینکه براساس روایات ،ازدواج در برگیرنده نیمی از دین است ، گفت : در جامعه ای که دین دار است و می خواهد افراد جامعه براین امر تاکید داشته باشند ، تلاش برای اجرا شدن این سنت الهی ضروری است .
مشاور استاندار کرمان گفت : بسیاری از فعالیت های فرهنگی که درجامعه انجام می شود درراستای ارتقاء دینداری است و از این منظر باید نیمی از بودجه های فرهنگی کشور در راستای ترویج ازدواج اختصاص یابد.

روحی در ادامه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز عمده موانع ازدواج را نیز فرهنگی عنوان کرده اند افزود : مهریه های سنگین ، چشم و هم چشمی در اجرای مراسم جشن عروسی ، جهیزیه تشریفاتی ،    آزادی های غلط و ضعیف بودن فرهنگ عمومی در امر ازدواج  آسان ، از مهمترین مشکلات بر سر راه ازدواج است .

وی با اشاره به سیاست های جدید دولت در امر ازدواج آگاهانه ، بهنگام و پایدار افراد گفت : راه اندازی باشگاه زوج آسمانی ، تجلیل از خادمین ازدواج ، طرح سند ملی ازدواج ، افزایش آگاهی های عمومی از طریق رسانه ها و حمایت از سازمانهای مردم نهاد و گسترش کانون های ازدواج از فعالیت های فرهنگی در زمینه ازدواج است .مدیر سازمان جوانان ملی  استان کرمان همچنین به مطرح شدن فعالیت مراکز همسر یابی در کمیسیون تخصصی دولت اشاره کرد و گفت : هنوز شیوه نامه ای مبنی بر چگونگی فعالیت  این مراکز انجام نشده است و فعالیت اینگونه مراکز در حال حاضر غیر قانونی است .
وی در ادامه گفت : پرداخت وام های خوداشتغالی ، پرداخت وام پنج میلیونی تومانی ازدواج ، حمایت از ایجاد دفاتر پیوند آسان ، مسکن مهر و هدفمند کردن یارانه ها از جمله حمایت های دولت در زمینه ترویج ازدواج آسان و بهنگام در جامعه است .

کارشناس مسوول آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی کشور نیز طی سخنانی در این سمینار با بیان اینکه بعضی از نهادهای سنتی در جامعه امروزی کاربرد ندارد ، گفت : ایجاد نهادهای اجتماعی جدید باید در دستور کار قرار گیرد.

مهدی میر محمد صادقی افزود : مراکز آموزش خانواده به عنوان مراکز جدید باید درکشور راه اندازی شود.

وی مهمترین اهداف و برنامه های سازمان بهزیستی را افزایش ازدواج و کاهش طلاق در جامعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سالهایاخیر شاهد رشد طلاق در کشور بوده ایم به گونه ای که از هر چهار ازدواج صورت گرفته در تهران یک مورد منجر به طلاق می شود.

وی آموزش های پیش از ازدواج را از ضروریات جامعه امروز بر شمرد و ادامه داد : این هدف از استراتژی های جهانی است و هم اکنون در بیشتر کشورها آموزش پیش از ازدواج جدی گرفته شده است .

کارشناس مسوول آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی کشور در ادامه عنوان کرد : امروز اقشار جامعه بایدآموزش های لازم را در هر زمینه اعم از ازدواج ، آموزش های قبل از طلاق و آموزش فرزندان در زمان طلاق والدین را در قالب پکیج های آموزشی فرا بگیرند .

میر محمد صادقی درادامه با تاکید براینکه باید سواد خانوادگی را در جامعه افزایش داد ، گفت : زمانی که فرد سواد کم خانوادگی داشته باشد هزاران اتفاق نیز برای آن خانواده ممکن است رخ دهد .

وی اضافه کرد : ایجاد مراکز آموزش خانواده می تواند درراستای ارتقاء سواد خانوادگی افراد باشد.

وی در ادامه تقویت بخش مشاوره را نیز ضروری دانست و گفت : کسانی که در امر مشاوره خانواده و امور ازدواج فعالیت دارند باید از اطلاعات بالا و کافی و همچنین به روز برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: بعضی از مشاورین فعال درامر خانواده باید کارشناس رسمی دادگستری باشند و این امر نیز باید تقویت شود.کارشناس مسوول آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه بسیاری از افرادی که دارای مشکلات خانوادگی هستند به دلیل مشکلات مادی به مراکز مشاوره مراجعه نمی کنند خواستار بیمه شدن مشاوره در جامعه شد.

گفتنی است سمینار دو روزه علمی -تحلیلی آموزش پیش از ازدواج توسط سازمان بهزیستی استان کرمان برگزار شد.

بر پایه این گزارش دراین سمینار مباحثی چون اهمیت و ضرورت آموزش های پیش از ازدواج ، ارزیابی افکار و باورهای متقاضیان ازدواج ، سلامت جسمی و اختلالات روانی جنسی ، ازدواج نیمه مستقل ، فرهنگ ازدواج ، ازدواج و رسانه و سیاست های کلان حوزه ازدواج از سوی اساتید و کارشناسان امر ازدواج در قالب کارگاههای آموزشی برای شرکت کنندگان در سمینار ارائه شد.