اولین همایش مناسب سازی محیطهای شهری و اماکن عمومی صبح امروز با هدف بررسی موانع پیش روی دسترسی آسان  معلولین به اماکن عمومی و فضا های شهری در محل تالار نیلوفر ستاد مرکزی بهزیستی استان کرمان برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان در مراسم افتتاحیه این همایش که با حضور سردار سرتیپ مهندس بنایی کارشناس دفتر مشاوران ریاست جمهوری ، خانم دکتر خلوق مدیر عامل انجمن توان گستر برنا و عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از زنان در سازمان ملل ، سراج دبیر کمیته مناسب سازی غرب کشور ،

 فرمانداران ، شهرداران ، معاونین ستادی و روئسای بهزیستی شهرستانها ، کارشناسان شهرسازی و معماری و  جمعی دیگر از مسئولین استانی برگزار شد دکتر عباسی مدیر کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولین گفت : علیرغم اینکه این قانون در سال 83 بتصویب رسیده است اما تاکنون در کشور  بطور جدی رعایت نشده است .

وی با بیان اینکه در استان کرمان بر اساس مستندات و گزارشات تنها  30درصد این قانون عملیاتی شده است افزود: کشور ایران در سطح خاورمیانه سومین کشور و در کنوانسیون جهانی چهل و سومین کشور است که در خصوص مناسب سازی محیط قدمهایی برداشته که این نشان از اهمیت موضوع دارد .
وی با اشاره به جایگاه ارگانهای دیگری چون شهرداری ،مسکن و شهرسازی و … برای اجرای قوانین مربوط به مناسب سازی در ساخت و سازها از  مسئولین خواست تا با نگاه جدی تر به این مسئله بنگرند

 

دکتر عباسی در ادامه به موفقیتهای کسب شده توسط معلولین در عرصه های مختلف علمی ،فرهنگی و ورزشی اشاره کرد و اظهار داشت : توانمندیهای معلولین در مباحث مختلف نشان از این دارد که معلولیت محدودیت نیست و باید مسئولین امر امکانات لازم را برای حضور آسان این قشر در جامعه فراهم نمایند.
در ادامه همایش سردار سرتیپ مهندس بنایی کارشناس دفتر مشاوران ریاست جمهوری نیز با تأکید بر اجرای قانون مناسب سازی در اماکن و محیطهای شهری گفت : اگر همه دانش مناسب سازی را داشته باشیم اما انگیزه لازم را نداشته باشیم هیچگاه به نتیجه نخواهیم رسید .
وی با اشاره به فرموده پیامبر اکرم که اگر کسی راهی را درست کند آن راه صدقه جاریه است افزود: این راه برای افرادی است که با مشکلات فیزیکی در تردد مواجه اند.
سردار بنایی اظهار داشت : رعایت قانون مناسب سازی بسیاری از مشکلات معلولین را حل و حضورشان را در جامعه آسانتر می کند.
دکتر خلوق مدیر عامل انجمن توان گستر برنا و عضو هیئت مدیره حمایت از زنان در سازمان ملل هم به بیان دلایل ضرورت اجرای بحث مناسب سازی در کشور پرداخت و گفت : مناسب سازی صرفاً مختص معلولین نیست بلکه رعایت استاندارد های لازم مناسب سازی مشمول تمامی افراد جامعه می باشد.
وی با بیان اینکه هیچ اطمینانی برای عدم معلولیت وجود ندارد اظهار داشت : فاصله بین سلامتی و معلولیت ثانیه ای بیش نیست و بر اساس آمارWHO حداقل ده در صد افراد جامعه با آن در ارتباط می باشند .
وی خاطر نشان کرد : هر کدام از شهروندان باید بحث مناسب سازی را باور کنند و با نگاه مناسب سازی از بسیاری هزینه های غیر ضروری  بکاهیم.
سراج دبیر کمیته مناسب سازی غرب کشور هم با بیان اینکه در کشور حرکت به سمت مناسب سازی بسیار کند است گفت : باید با سرعت بخشیدن به اقداماتمان در مباحث فیزیکی مناسب سازی نگاهمان را نیز تغییر دهیم.
گفتنی است در ادامه این همایش جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر عباسی ، سردار سرتیپ مهندس بنایی ،خانم دکتر خلوق و سراج  برگزار شد .
شایان ذکر است دوره آموزشی این همایش به مدت سه روز در کرمان برگزار می شود.