در زندگی مدرن امروز پرداختن به مباحث اجتماعی از ضروریات اصلی جامعه بحساب می آید که صاحبنظران و دولتمردان در هر کشوری سعی دارند با کاهش آسیبها و معضلات اجتماعی و رفع برخی از ناهنجاریها از بروز مشکلات و ناهنجاریهایی که گریبانگیر جوامع می شود ،جلوگیری کنند .
در این راستا همواره اقدامات فراوانی صورت می گیرد تا خروجی کار تلنگری باشد برای از بین بردن و یا کاهش آسیبهای اجتماعی .
اما از آنجا که شناخت آسیبهای اجتماعی،بررسی و تلاش برای کاهش آسیبهای اجتماعی از مأموریتهای اصلی و مهم  بهزیستی به شمار می رود، سازمان بهزیستی استان کرمان برآن شد تا با هدف  بررسی مسایل اجتماعی ،یافتن راه حلی برای کاهش این معضلات  و از همه مهمتر برقرای تعامل نزدیکتر با ارگانهایی چون نیروی انتظامی ،دادگستری ،آموزش و پرورش و ثبت احوال «جلسه هم اندیشی آسیبها ی اجتماعی» را برگزار کند تا شروعی باشد برای ساختن جامعه ای عاری از مشکلات گوناگونی که برخی خانواده ها و به تبع آن جامعه را  درگیر کرده است .

باید از مشاوران بهزیستی برای استحکام بنیان خانواده استفاده کرد

حجت الاسلام توکلی رئیس کل دادگستری استان کرمان آغاز تمامی آسیبهای اجتماعی ر ا از خانواده ها دانست و گفت :کانون خانواده مهمترین رکن در جامعه برا ی شکل گیری و یا عدم شکل گیری آسیبهای اجتماعی در جامعه است .
وی با بیان اینکه خانواده یک تشکل اعتباری و قراردادی نیست اظهار داشت : خانواده ترکیبی از فطرت زن و مرد است که آثار و توابعی را بوجود می آورد که می تواند بستر بسیاری از تحولات در جامعه باشد.
حجت الاسلام  توکلی افزود : اداره کردن خانواده بر اساس قانون موجب آسیب پذیری آن می شود و این مشکل در چرخه خانواده غربی که کارکرد سنتی خود را  به زندگی مدرن داده، موجب شده تا عواطف ضعیف و کم رنگ شود و افراد خانواده نسبت به یکدیگر بی تفاوت شوند .
وی با تأکید بر اینکه آسیب دیدن خانواده موجب آسیب در جامعه خواهد شد، گفت : متاسفانه در شرق نیز به تبعیت از غرب خانواده از حالت سنتی خود در حال  دگرگونی و مخدوش شدن می باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عواملی چون سکولاریزم ، صنعتی شدن و فرد گرایی افراطی را از علتهای مخدوش شدن خانواده ها در غرب برشمرد و یاد آور شد : اعتقادات دینی و مذهبی پیوند قوی و نزدیکی را با خانواده ها برقرار می کند که موجب جلوگیری از هم گسیختگی خانواده ها می شود .
ایشان تعامل  با بهزیستی، نیروی انتظامی،آموزش و پرورش و دادگستری را در کاهش آسیبهای اجتماعی بسیار تأثیر گذار دانست و خاطر نشان کرد : اگر بدنبال آسیب شناسی و برطرف کردن آسیبهای اجتماعی هستیم باید از مشاوران بهزیستی و کارشناسان مختلف استفاده کرد تا بنیان خانواده ها  مستحکم تر شود.

 

کاهش آسیبها در گرو همفکری و همراهی دستگاهها است

مهندس کمالی معاون سیاسی و امنیتی استانداری نیز در این هم اندیشی با تاکید بر اینکه نشانه تأثیر گذاری این هم اندیشی ها بر ادامه ارتباط دستگاهها با یکدیگر می باشد ،گفت : اگر پس از برگزاری چنین همایش هایی موارد مطرح شده تا حصول نتیجه ادامه یابد بسیاری از مشکلات موجود حل می شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات قانونی موجود از دل اینگونه همایشها و نشستها استخراج می شود، گفت : با ید با بررسی دقیق اشکالات قانونی موجود را شناخت و سپس برای کاهش آسیبهای اجتماعی و معضلات اجتماعی تمام توان خود را بکار بست.
مهندس کمالی شناخت آسیبها را اولین قدم برای یافتن راه حلی برای کاهش آنها برشمرد و افزود : با همفکری و همراهی دستگاههای مختلف مرتبط می توان اقدامات موثری برای کاهش آسیبهای اجتماعی انجام داد .

مسایل اجتماعی قابل کنترل می باشند

 

سرهنگ پریور معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان نیز در این همایش در تعریف  آسیب های جامعه گفت :  رفتار یا عملی را که ساختار اصلی جامعه تخلف بداند آسیب اجتماعی بحساب می آید که علت آن از ایجاد خلل در روابط فردی ،اجتماعی ،دینی و اخلاقی ایجاد می شود.
وی افز.ود : مشکلات و آسیبهای اجتماعی در طول تاریخ بشری وجود داشته و با پیچیده شدن روابط اجتماعی ،تکنولوژیهای جدید ساختارهای اجتماعی تغییر کرده است.
سرهنگ پریور با بیان اینکه در دنیای ارتباطات امروز که 80 ماهوار به فضا پرتاب شده و از این تعداد 57 ماهوار امکان دریافتشان  در ایران وجود دارد  اظهار داشت : در  دنیای جدید که اینترنت جزء لاینفک زندگی است و اندیشه ها و رفتارهای  مختلفی از افراد بروز میکند  ،آسیبهای اجتماعی در حال افزایش می باشد .
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان با بیان اینکه مسائل اجتماعی با ارزشهای اجتماعی سرو کار دارند خاطر نشان کرد: هرچه مسائل اجتماعی بیشتر گسترش یابند و این گسترش در جهت خلاف ارزشهای اجتماعی باشد شاهد از هم گسیختگی اجتماعی خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه از خصوصیات اصلی مسائل اجتماعی قابل کنترل بودن آن می باشد ،گفت : کم شدن نظارت و کنترل باعث بروز بیشتر مسایل و مشکلات  اجتماعی می شود.

در این جلسه دکتر عباسی مدیر کل بهزیستی استان کرمان با مثبت ارزیابی کردن برگزاری اینگونه نشستها ،هدف از این جلسه را برقرای تعامل بیشتر با دادگستری ،نیروی انتظامی ،آموزش و پرورش و ثبت احوال برشمرد و گفت: بهزیستی  مکانی است برای فراهم آوردن شرایط به منظور بهتر زیستن برای افرادی که به دلایل مختلف از برخی محرومیتها برخوردارند .

وی با بیان اینکه علاوه بر محرومیتهای مادی و محدودیت های جسمی مراجعین ،رسیدگی به شرایط افرادی که با مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی درگیر می باشند نیز بر عهده این سازمان است، افزود : به جرأت می توان گفت قشری در جامعه نیست که به نوعی با بهزیستی و اقدامات آن مرتبط نباشد و این نشان از جایگاه ویژه این سازمان در فراهم آوردن زندگی بهتر و جامعه ای سالم  دارد .
وی شناخت و بررسی آسیبهای اجتماعی را از دیگر وظایف بهزیستی برشمرد و اظهار داشت : از آنجا که اخلال در نظام خانواده ،از هم پاشیدگی و بی سرپرستی زن و فرزندان ،مشکلات اعتیاد،فرار از منزل ،کودکان بی سرپرست و بسیاری دیگر از اینگونه مشکلات اجتماعی که در نهایت به آسیب اجتماعی منتهی می شوند مرتبط با بهزیستی می باشد و ساماندهی این گونه آسیبهای اجتماعی  نیازمند تعامل با نیروی انتظامی و دادگستری است.
وی افزود: باید تعاملی نزدیکتر از گذشته برقرار کرد تا بتوانیم جامعه ای عاری از این مشکلات به آیندگان تحویل دهیم .
دکتر عباسی ضمن تشکر از دستگاههای قضایی و انتظامی در اجرای روند اقدامات اداری این سازمان گفت : ارتباط نزدیک و تعامل موجود بین بهزیستی و نیروی انتظامی و دادگستری موجب شده تا بهزیستی در اجرای برنامه های خود و دست یابی به اهداف تعیین شده راحت تر به سمت فراهم آوردن زندگی بهتر برای محرومین و کسانی که نیازمند یاری می باشند، پیش رود.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه در سال همت مضاعف و کار مضاعف حضور مقامات ارشد قضایی و انتظامی در این هم اندیشی نشان از تلاش برای کاهش آسیبهای اجتماعی دارد، اظهار امیدواری کرد : تا برگزاری چنین نشستها و جلسات به برقراری ارتباط نزدیکتر با این ارگانها و همچنین کاهش و رفع آسیبهای اجتماعی کمک کند.
دکتر عباسی حضور آموزش و پرورش را در برنامه ریزی برای آموزش و اطلاع خانواده ها و افرادی جامعه با مشکلات و آسیبهای اجتماعی بسیار ضروری و موثر دانست و یادآور شد : امروزه ثابت شده که آموزش صحیح و اطلاع رسانی درست و به موقع جوامع را از بسیاری معضلات اجتماعی مصون می کند.
وی یادآور شد: برای نظم بخشیدن به جامعه و جلوگیری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی در هر کشوری بخشهای مختلفی دخیلند و آنچه در نهایت مهم است ارایه خدمت قابل قبول و برقرای نظم و آرامش در جامعه است .

دکتر عباسی  با بیان اینکه بهزیستی در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی وظایف سنگینی را بر عهده دارد افزود: در حال حاضر در بهزیستی به منظور برقراری نظم و کاهش آسیبهای اجتماعی 5 اورژانس اجتماعی فعال می باشد که در صددیم در سال 89 اورژانس اجتماعی را بویژه در جنوب و شهرستانهای دیگر راه اندازی کنیم .
وی اقدامات اورژانس اجتماعی ،تیمهای سیار 123و مرکز مداخله در بحران را از جمله فعالیتهای بهزیستی در خصوص کاهش آسیبهای اجتماعی برشمرد و اظهار داشت : در سال گذشته 5505 مورد تماس تلفنی با 123 ،1909 مورد مرتبط با تیمهای سیار ،رسیدگی به وضعیت 737 نفر در مرکز مداخله در بحران ،رسیدگی به 683 پرونده کاهش طلاق و ساماندهی 153 نفر کودک خیابانی بخشی از عملکرد بهزیستی در مسائل اجتماعی است .
دکتر عباسی  اظهار امیدواری کرد تا برگزار ی چنین هم اندیشی هایی راه را برای بررسی و یافتن راه حلی جهت کاهش آسیبهای اجتماعی باز کند.

گفتنی است در پایان این جلسه هم اندیشی که با حضور قضات  دادگاههای عمومی و خانواده سراسر استان ،دادستانهای استان ،فرماندهان ردههای مختلف نیروی انتظامی ،روسای بهزیستی سراسر استان و جمعی از کارشناسان برگزار شد ،جلسه پرسش و پاسخ با حضور حجت الاسلام توکلی رئیس کل دادگستری، کمالی معاون سیاسی و امنیتی استانداری ، موحد دادستان عمومی و انقلاب کرمان ، حاج آقا ابراهیمی رئیس کل دادگاههای عمومی کرمان ، سرهنگ پریور معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی، اخیری مدیر کل ثبت احوال و دکتر عباسی مدیر کل بهزیستی  پیرامون مسائل اجتماعی برگزار شد.

گزارش : مهناز پهلوان