معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان گفت: در آغاز هزاره سوم بحران مواد مخدر ،بعنوان یکی ازمسایل پیچیده عصر حاضر زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی است و حیات بشر را در عرصه جهانی مورد تهدید قرار داده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان ، دکتر نسرین دخت سدیر معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان، در مراسم امحاء 10 تن مواد مخدر در شهرستان  زرند با بیان مطلب فوق گفت: پدیده شوم اعتیاد که با اصطلاحاتی نظیر “بلای خانمانسوز” ، “سوغات وارداتی” و” توطئه استعماری ” ازآن یاد می شود متأثر از توسعه فن آوری های ارتباطی و باند های مافیایی یک نظام سازمان یافته پویا و هوشمند 24 ساعته است که مستلزم برنامه ریزی دقیق و هوشمند برای مقابله با آن می باشیم . وی با اشاره به این نکته که کشور ایران دارای ساختار جمعیتی جوان می باشد، اظهار داشت : ساختار جمعیتی جوان ، همسایگی با کشورهای رتبه اول تولید و صادر کننده مواد مخدر یعنی افغانستان و پاکستان و قرا رداشتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر باعث شده تا ایران یکی از آسیب پذیر ترین کشورهای جهان در مقابل مسئله مواد مخدر باشد.
معاون پیشگیری بهزیستی کرمان تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی و شیمیایی را از دلایل افزایش آمار جرم و جنایت و کاهش ارزشها دانست و افزود : شیوع بیماریها ،از بین رفتن نیرو و توان جوانی ،بروز رفتارهای ناهنجار و قانون شکنی در بین جوانان را از نتایج تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در دنیای امروز برشمرد.
دکتر سدیر به تشریح علل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر پرداخت و گفت: باور غلط اعتیاد آور نبودن مواد مخدرصنعتی و شیمیایی ،تبدیل شدن مصرف مواد مخدر جدیدی به عنوان یک مد در کشور های غربی ،فراوانی مواد مخدر صنعتی و شیمیایی ،تنوع ، دسترسی آسان ،ارزانی قیمت و حمل و نقل راحت با توجه به نداشتن بو و رنگ از دلایل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر می باشد.
وی برنامه ریزی  فرهنگی و آگاه سازی جوانان از نتایج مصرف مواد مخدر را از مهمترین اقدامات پیش روی عنوان کرد و خاطر نشان کرد : تاکنون برای جلوگیری از مصرف مواد مخد و اطلاع رسانی اثرات مخرب آن اقدامات ارزشمندی صورت گرفته اما باید در این مسیر با کمک خانواده ها بیشتر تلاش کنیم .