سالگرد سی امین سال تأسیس بهزیستی در کشور فرصتی دوبار بود تا با گرد هم آمدن اصحاب جراید و مسئولین بهزیستی  بار دیگر 57 مأموریت این سازمان به گوش کسانی رسد که نیازمند یاری و کمک می باشند .
این بار نشست خبری مدیر کل بهزیستی با خبرنگاران با حال و هوایی دیگر برگزار شد، زیرا قرار گرفتن در آستانه سی امین سال تأسیس نهادی که خدمت به محرومین را بنا به خواسته معمار بزرگ انقلاب سرحوله امور خود قرار داده  شادی مضاعفی را ایجاد کرده بود تا به محرومینی که به فرموده امام خمینی (ره ) ولی نعمتان به حساب می آیند بار دیگر ثابت شود تا نظام مقدس جمهوری اسلامی یاریگر آنانی است که فریادشان بگفته شهید فیاض بخش به گوش کسی نمی رسد .

 

در این مصاحبه خبری دکتر عباس مدیر کل بهزیستی پهناورترین استان کشور که  تعداد  زیادی از محرومین کشور  در آن قرار دارد با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام «همت مضاعف و کار مضاعف »فعالیت در بهزیستی را مصداق کامل کار مضاعف و همت مضاعف دانست و گفت : بهزیستی ارگانی است که با بر عهده داشتن 57 مأموریت  بیشترین تلاش را برای کاهش محرومیت ها و محدویتها برعهده دارد .

 

وی ارتباط داشتن تمامی اقشار  جامعه با بهزیستی را نشان جایگاه والای این سازمان درجامعه برای رفع بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی ،خانوادگی و…برشمرد و گفت : حمایت از خانواده های بی سرپرست و نیازمند ، ارایه خدمات مختلف به عموم کودکان و نوجوانان ،حمایت و نگهداری از کودکان و نوزادان بی سرپرست ،ساماندهی حمایت و نگهداری از کودکان خیابانی ، ارایه خدمات مختلف به آسیب دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب ،تأمین جهیزیه مورد نیاز ایتام ،معلولان و آسیب دیدگان نیازمند ،ارایه خدمات درمانی و توانبخشی به معلولان ،سالمندان و بیماران روانی مزمن ،حمایت و نگهداری سالمندان نیازمند، ارایه خدمات آموزشی و ورزشی  به معلولان و کم توانان ذهنی ،پیشگیری از معلولیتها ،پیشگیری از آسیب های اجتماعی (طلاق ،خودکشی ،کودک آزاری ) ،ارایه خدمات مشاوره ای روانشناختی به جامعه ،آموزش مهارتهای زندگی ،پیشگیری از اعتیاد ،درمان و بازتوانی معتادان ،جلب مشارکتها و فعالیت گروههای داوطلب و موسسات غیر دولتی ،صدور پروانه فعالیت برای متقاضیان تأسیس مهد ،شیرخوارگاه ،مرکز نگهداری کودکان خیابانی ،خانه سلامت دختران و زنان ،کلینیک مددکاری اجتماعی ،ارایه خدمات در مرکز مشاوره ژنتیک و حرفه آوزی  و …… از جمله خدماتی است که در بهزیستی ارایه می شود .
مدیر کل بهزیستی استان کرمان مهمترین سیاست دولت دهم در بهزیستی را پیشگیری و توانمند سازی در حوزه های مختلف برشمرد وگفت:  توانمند سازی جامعه هدف بهزیستی صرفاً مباحث اقتصادی نیست بلکه مددجویان بهزیستی می بایست در سایر عرصه ها نیز به استقلال و عزت برسند که البته پیش درآمد این بحث توجه به اقتصاد و معیشت آنان می باشد.

 

وی با اشاره به  مشکل مسکن مددجویان اظهار داشت :  از مهمترین مشکلات مددجویان بحث مسکن آنان می باشد که بر اساس تفاهم نامه فی مابین وزارت رفاه ،وزارت مسکن و شهرسازی ، ریاست بانک مرکزی و تأیید ریاست محترم جمهور در قالب دو تفاهم نامه 90 هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دهم احداث وتحویل مددجویان خواهد شد که سهم استان کرمان از این تعداد 900 واحد می باشد.
دکتر عباسی گفت : از آنجا که مددجویان بهزیسی در شرایط خاصی چون معلولیت به سر می برند می بایست برای اشتغال آنان امکانات لازم را فراهم آورد تا بتوانند برای توانمند سازی خود اقدامات بعدی را انجام دهند .
وی افزود : در حال حاضر امکاناتی چون ارایه تسهیلات اشتغالزایی تا سقف 10 میلیون تومان به مددجویان فراهم و پرداخت شده و  استفاده از منابع دیگری چون وجوه اداره شده ،منابع داخلی صندوق مهر امام رضا(ع) بستر سازی اشتغال توسط بانک کشاورزی ،ارایه تسهیلات قرض الحسنه ،اجرای طرح کاورزی باهمکاری اداره کل کار و امور اجتماعی و استفاده از سه درصد استخدام معلولان توسط دستگاهها ی دولتی نیز از اقداماتی است که برای رفع مشکل بیکاری مددجویان صورت گرفته است .

دکتر عباسی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بحث مناسب سازی در جامعه خاطر نشان کرد : باید در جامعه بجای ایزوله کردن معلولین و جلوگیری از حضورشان در جامعه شرایط و امکانات لازم از قبیل مناسب سازی مکانهای عمومی را فراهم آورد تا با همکاری تمام دستگاهها و نهاد های عمومی که از همه مهمتر شهرداری و شورای شهر می باشند بحث مناسب سازی بطور جدی پیگیری شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در خصوص کنترل آسیبهای اجتماعی به فعالیت اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت : در حال حاضر 6 اورژانس اجتماعی در سطح استان راه اندازی شده که تنها در سه ماه اول سال 89 کل تماسهای گرفته شده با 123، 12934 مورد است که در خصوص مسایلی چون اختلافات خانوادگی ،اعتیاد ،طلاق ،کودک آزاری و…. به تماس گیرندگان سرویسهای لازم ارایه شده است .
وی از اورژانس اجتماعی به عنوان یک خدمت دهنده بزرگ به خانواده ها یاد کرد و اظهار امیدواری کرد با تأمین اعتبار مورد نیاز در تمامی شهرهای استان اورژانس اجتماعی راه اندازی شود.
در ادامه این نشست دکتر عباسی به تشریح برنامه ها و پروژه های قابل افتتاح در هفته بهزیستی پرداخت.
گزارش: مهناز پهلوان

برنامه هفته بهزستی در استان کرمان

1-حضور در گلزار شهدای سراسر استان ، ادای احترام به مقام والای شهدا و گلباران
2- حضور پرسنل بهزیستی سراسر استان در نماز جمعه و سخنرانی مدیران ارشد سازمان پیش ازخطبه های نماز
3- ارائه رایگان کلیه خدمات بهزیستی به عموم مردم در هفته بهزیستی
4- برگزاری هم اندیشی بهزیستی و خیرین و مراسم تقدیر از موسسات خیریه برتر و خیرین نمونه
5- برگزاری مراسم جشن بزرگ خانواده بهزیستی در سراسر استان
6- افتتاح 9 پروژه بهزیستی و تحویل 80 واحد مسکونی به مددجویان
7- کلنگ زنی 5 پروژه عمرانی بهزیستی و شروع عملیات ساخت 900 واحد مسکونی ویژه مددجویان
8- انجام مسابقات مختلف ورزشی ویژه مددجویان وپرسنل بهزیستی
9- اجرای برنامه های هنری توسط مددجویان هنرمند بهزیستی در محل پارک ریاضیات شهر کرمان در قالب جنگ شبانه
10- دیدار و سرکشی از مددجویان نخبه و مددجویان نیازمند در طول هفته بهزیستی توسط مدیران ارشد سازمان
11- برگزاری جشن ازدواج 38 زوج مددجو و اعطای جهیزیه به ایشان
12- انجام فعالیت های اطلاع رسانی از دستاوردهای سی ساله بهزیستی با همکاری اصحاب رسانه و صدا و سیما
13- راه اندازی اداره بهزیستی در شهرستان راور

 

پروژه های قابل افتتاح در هفته بهزیستی سال 1389

عنوان پروژه

متراژ کل

اعتبار هزینه شده

افتتاح ساختمان اداره بهزیستی شهرستان کوهبنان

 

185 مترمربع

000/000/800 ریال

افتتاح ساختمان اداره بهزیستی شهرستان انار

 

185 مترمربع

000/000/620 ریال

افتتاح مجتمع خدمات بهزیستی دهستان جرجافک از توابع شهرستان زرند

185 مترمربع

000/000/600 ریال

افتتاح مجتمع خدمات بهزیستی شهر پاریز از توابع شهرستان سیرجان

185 مترمربع

000/000/650 ریال

افتتاح مجتمع خدمات بهزیستی دهستان بلورد از توابع شهرستان سیرجان

185 مترمربع

000/000/620 ریال

افتتاح ساختمان DIC شهر ستان زرند

 

185 مترمربع

000/000/850 ریال

افتتاح ساختمان DIC شهر ستان بافت

 

185 مترمربع

000/000/850 ریال

افتتاح ساختمان مرکز توانبخشی شهرستان زرند

480 متر مربع

000/000/200/1 ریال

افتتاح ساختمان مرکز توانبخشی شهرستان رفسنجان

480 متر مربع

000/000/800/1 ریال

افتتاح 80  واحد مسکونی ویژه مددجویان

4800 متر مربع

000/000/000/8 ریال

آغاز پروژه های ساختمانی هفته بهزیستی سال 1389

عنوان پروژه

متراژ کل

اعتبار اختصاص داده شده

کلنگ زنی پروژه مرکز خدمات حمایتی استقلال

2000 مترمربع

000/000/000/3 ریال

کلنگ زنی پروژه ساخت مرکز آب درمانی شهر کرمان

2000 مترمربع

اعتبار اولیه 000/000/500/1 ریال

کلنگ زنی احداث فاز 2 سالن ورزشی معلولین شهر سیرجان

1500 متر مربع

000/000/500/1 ریال

کلنگ زنی احداث 900 واحد مسکونی ویژه مددجویان

54000 متر مربع

000/000/000/180 ریال

احداث پروژه مرکز خدمات حمایتی لاله زار بردسیر

185 مترمربع

000/000/630 ریال