طی 9 ماهه گذشته از سال 91 تعداد 23411 نوزاد از طریق 16 مرکز غربالگری شنوایی تحت مدیریت و نظارت بهزیستی تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفته اند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان ، دکتر نسرین دخت سدیر معاون امور پیشگیری بهزیستی استان با بیان مطلب فوق در حاشیه دیدار با یک خانواده دارای سه فرزند ناشنوا در شهرکرمان که در قالب برنامه حضور مسئولان بهزیستی در منازل مددجویان و دیدار با ایشان به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد ، افزود : از این تعداد نوزاد غربال شده 85 نوزاد به مرحله تشخیص و 31 نوزاد دیگر به مرحله مداخله درمانی و بازتوانی که  شامل تجویز سمعک و کاشت حلزون می شود، رسیده اند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی کرمان گفت : نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع ترین ناهنجاری های بدو تولد است که به دلایلی نظیر فقدان نمود  ظاهری ، ناآشنایی خانواده ها با علائم اولیه ، عدم اطلاع از وجود مراکز تشخیصی ، دانش ناکافی برخی متخصصین درباره میزان شیوع بسیار جدی این بیماری و … ایجاد می شود.

وی افزود :تشخیص دیر هنگام نقص در حس شنوایی اثرات منفی بر رشد گفتار برجا می گذارد یعنی زمانی که نوزاد قادر به شنیدن نیست تمامی فرایندهای توسعه تدریجی زبان شکننده می شود و در واقع تجارب درک گفتار کودک محدود می شود.
دکتر سدیر ادامه داد : از آنجا که تشخیص زود هنگام بیماری پیش از بروز علائم و یا عوارض بیماری که به نام عربالگری یا پیشگیری ثانویه خوانده می شود یک ضرورت است ، بهزیستی برنامه جامع غربالگری شنوایی نوزادان را از سال 1384 طراحی و اجرایی نموده است.
وی افزود : این برنامه شامل سه مرحله غربال ، تشخیص و مداخله است که هر بخش باید به ترتیب تا یک ماهگی ، سه ماهگی و شش ماهگی نوزاد به انجام برسد.
معاون امور پیشگیری بهزیستی کرمان خاطر نشان کرد در این طرح نوزاد با استفاده از دستگاه های AABR  و OAE مورد غربال قرار می گیرند که در صورت مشاهده موردی از اختلال شنوایی به مراحل بعدی ارجاع می شوند.
دکتر سدیر گفت : هم اکنون 16 مرکز غربالگری شنوایی شامل 3 مرکز دولتی تحت مدیریت و 13 مرکز خصوصی تحت نظارت بهزیستی در سطح استان کرمان جهت این امر فعال هستند .
معاون بهزیستی استان افزود: در سال جاری با اختصاص اعتبار نهصد میلیون ریالی 3 دستگاه AABR  و OAE خریداری شده است و یک دستگاه OAE و 2 دستگاه AABR در حال خریداری است.
وی یادآور شده طی چند روز گذشته با هدف ارتقاء توان علمی مجریان کلیه مراکز غربالگری شنوایی استان یک دوره آموزشی AABR با حضور مشاور علمی برنامه غربالگری شنوایی کشور و استاد مجرب دانشگاه در بهزیستی کرمان برگزار شد.
دکتر سدیر در خاتمه ، از والدین نوزادان خواست تا با توجه به خطر بروز معلولیت شنوایی در نوزادان نسبت به این موضوع حساس بوده و در کوتاهترین زمان ممکن با حضور در مراکز غربالگری شنوایی موجود در سطح استان نسبت به غربال نوزاد خود اقدام نمایند.