با حضور جمعی از مسئولان و با اعتباری بالغ بر 40میلیون تومان مرکز توانمندسازی  و جامعه‌‌پذیری بانوان بهبودیافته(خانه بین‌راهی) در کرمان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان، با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان، مدیرکل امور بانوان استانداری کرمان،دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان، مدیرکل بهزیستی استان کرمان و جمعی از مسئولان مرکز توانمندسازی  و جامعه‌‌پذیری بانوان بهبودیافته(خانه بین‌راهی) در کرمان افتتاح شد.

عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در آئین افتتاحیه این مرکز، از وجود بیش از 70 مرکز ترک اعتیاد تحت پوشش بهزیستی استان کرمان خبرداد و اظهار داشت: در این مراکز افراد داری اعتیاد مراحل درمان را می گذرانند که با افتتاح خانه بین راهی  چرخه درمان معتادین در استان کرمان تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز افراد را به خانواده و جامعه بازپیوند می‌دهد؛ تصریح کرد: زنان  بهبودیافته‌ای که فاقد خانواده هستند در یک فرآیند سه ماهه به شکل کاملا رایگان در خانه بین‌راهی نگهداری و مورد آموزش قرار می‌گیرند و با تشخیص تیم تخصصی  مرکز و در صورت نیاز اقامت سه ماهه دوم تمدید می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ظرفیت این مرکز را 20 نفر عنوان کرد و گفت: در این مرکز آموزش‌های مهارت‌های حرفه ای از قبیل گلدوزی، خیاطی ارائه و همزمان  درمان‌های روحی و روانی و آموزش مهارتهای زندگی به افراد انجام می‌شود.

صادق‌زاده با بیان اینکه این مراکز یکی از مراکز تأثیرگذار و نیاز جامعه امروز است تصریح کرد: یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی سالم‌سازی جامعه و توانمندسازی افراد در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز  نقش مهم توانمندسازی را برعهده دارد بیان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت‌های همه دستگاه‌های اجرایی در استان این مراکز در سطح شهر افزایش پیدا کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد در استان می‌توانند از راهکارهای نوین استفاده کنند تصریح کرد: می‌توان در استان از ظرفیت خیرین نیز برای راه‌اندازی این قبیل مراکز استفاده کرد.

صادق‌زاده با بیان اینکه افتتاح این مرکز حرکت خوبی در راستای سلامت‌سازی، درمان و رفاه اجتماعی است خاطرنشان کرد: مرکز توانمندسازی  و جامعه‌‌پذیری مردان بهبودیافته(خانه‌ بین‌راهی) با اعتبار 70 میلیون تومان در سال 93 در استان کرمان به عنوان پایلوت آغاز به کار کرد و تاکنون خروجی نسبتاً خوبی داشته و بیش از 60 درصد از مردانی که درچرخه درمان این مرکز قرار گرفتند در جامعه مستقل شدند.

وی خاطرنشان کرد: محل خانه بین راهی بانوان  را شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان تأمین کرده است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان: بازارچه اشتغال افراد بهبودیافته از اعتیاد در کرمان راه‌اندازی می‌شود

حسین چناریان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: افتتاح مرکز توانمندسازی و جامعه‌‌پذیری بانوان بهبودیافته(خانه بین‌راهی) در کرمان یک اقدام ضروری و مهم در چرخه ساماندهی افراد آسیب‌دیده ناشی از مواد مخدر در استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه افتتاح این خانه بین راهی ، کار در حوزه ساماندهی افراد آسیب‌دیده ناشی از مواد مخدر در استان را تکمیل کرده است افزود: اقدامات ارزشمندی در حوزه درمان افراد معتاد پرخطر در شهر کرمان طی سه سال گذشته رخ داده است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه اعتیاد فقط یک بیماری جسمی نیست که با پذیرش در یک مرکز در مدت زمان محدود  درمان انجام شود بلکه یک بیماری جسمی، روحی و اجتماعی است تصریح کرد: باید ساختار، ظرفیت‌ها و ابزار کامل این بیماری به شکل جامع تدوین و سپس به جامعه‌پذیری و رفع نیازهای اجتماعی وصل شود.

سردار چناریان با تأکید براینکه خلأ وجود این مراکز یکی از عوامل برگشت معتادین متجاهر بود است افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده دیگر نگران افراد معتاد پرخطر به ویژه زنان در استان کرمان نیستیم.

وی راه‌اندازی مرکز ماده 16، راه‌اندازی گرم‌خانه برای افراد پرخطر فاقد مسکن و این خانه را از مهم‌ترین اقدامات در حوزه آسیب‌های ناشی از مواد مخدر در استان عنوان کرد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اینکه ساختاری برای زنان دارای بیماری HIV در چرخه درمان استان در نظر گرفته شده است بیان کرد: فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار سخت است .

سردار چناریان تصریح کرد: فلسفه وجوی این مرکز ارائه خدمات توانمندسازی و فراهم کردن زمینه های استقلال زنان بهبودیافته فاقد سرپناه است تا این افراد در مدت قانونی در چرخه زندگی اجتماعی سالم قرار گیرند.

وی از راه‌اندازی بازارچه و محل اختصاصی برای افراد بهبودیافته ناشی از مصرف مواد مخدر خبرداد و گفت: این بازارچه در راستای ایجاد اشتغال برای این افراد در استان راه‌اندازی می‌شود که هم‌اکنون ایجتد این بازارچه از سوی شهرداری را پیگیری می کنیم .

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان خاطرنشان کرد: استقلال بهبودیافتگان ناشی از اعتیاد  سبب می‌شود که این افراد به جامعه برگردند و در آینده نزدیک شاهد توانمندسازی بهبودیافتگان  بی‌خانمان باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان: اشتغال افراد بهبود یافته از آسیب‌های اجتماعی پیگیری می‌شود

زهرا موسی‌پور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح نجات در سطح کشور و استان؛  اظهار داشت: با راه‌اندازی این مرکز یکی از مهم‌ترین اصول طرح نجات ، داشتن مکانی امن برای زنان آسیب‌دیده اجرایی شد

وی با اشاره به اینکه در طرح نجات ترک اعتیاد، بهبودی، توانمندسازی و اشتغال افراد معتاد پیش‌بینی شده است تصریح کرد: بزرگ‌ترین جرأت وجسارت دولت فعلی این بود که مشکلات اجتماعی را پیگیری کند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به اینکه اگر خیرین از راه‌اندازی این قبیل مراکز مطلع شوند به طور قطع در این بخش از حوزه آسیب‌های اجتماعی مشارکت خواهند کرد افزود: برای زنان بیمار HIV مجموعه‌ای ازحمایت‌‌ها و نگهداری‌ها فراهم  شده است.

موسی‌پور با تأکید براینکه به شدت پیگیر موضوع اشتغال افراد بهبود یافته از آسیب‌های اجتماعی در استان هستیم تا چرخه درمان برای این افراد در استان کامل شود ، خواستار مطالبه‌گری رسانه‌ها از این مراکز شد و افزود: رسانه‌ها هر 20 روز یک بار می‌توانند  روند فعالیت‌های این مرکز را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان: اشتغال یکی از بهترین راهکارهای بازگشت افراد بهبودیافته به جامعه

فاطمه‌السادات حسینی مدیرکل امور بانوان استانداری کرمان نیز در این آئین؛ اظهار داشت: اگر مسائل و مشکلات مادران که بنیان اصلی خانواده را تشکیل می‌دهند در جامعه حل شود جامعه سالم و ایمنی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه زنانی که دارای اعتیاد به مواد مخدر هستند باید درمان شوند بیان کرد: بعد از درمان، مداخله خانواده در سلامتی بانوان بهبودیافته باید انجام شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری استان کرمان اشتغال را یکی از بهترین راهکارهای بازگشت افراد بهبودیافته به جامعه دانست و گفت: خروجی فعالیت در این مرکز باید به شکل ساختاری و علمی انجام شود.

حسینی خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات این مرکز توسط رسانه‌های باید منعکس تا مردم امیدوار شوند.

 

 

انتهای پیام/