رئیس اداره بهزیستی شهرستان منوجان گفت: یک‎هزار و 300 معلول در این شهرستان از خدمات بهزیستی استفاده می‎کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان، مرتضی نمدادی در همایش معلولان این شهرستان اظهار داشت: بهزیستی نخستین نهادی است که مسئولیت معلولان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه معلولان قشر عظیمی از جامعه هستند، بیان داشت: شکوفا کردن استعدادهای معلولان نیازمند همکاری تمام نهادها است، زیرا بسیاری از مشکلات معلولان با حضور در جامعه رفع می‎شود.

نمدادی تصریح کرد: معلولانی با تحصیلات عالیه در شهرستان وجود دارند که با ابراز تأسف حمایت نمی‎شوند.

وی با اشاره به خدمات بهزیستی افزود: در این شهرستان یک‎هزار و 300 معلول از خدمات بهزیستی استفاده می‎کنند که عمده آن‎ها دارای معلولیت جسمی هستند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه معلولان جسمی نیاز به کمک و توانبخشی دارند، عنوان کرد: معلولان ذهنی و شنوایی دیگر معلولان شهرستان هستند که در رده بعدی قرار دارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان منوجان گفت: علاوه بر خدمات ارائه شده، توسط بهزیستی طرحی به عنوان کاهش نرخ معلولان در استان اجرایی شده است که بر اساس آن سهم شهرستان هر ساله ابلاغ می‎شود.

وی با تبیین برنامه‎های این طرح ادامه داد: به منظور آگاهی‎بخشی منابع آموزشی که در اختیار مجریان این طرح قرار دارد با زبان ساده به مردم آموزش داده می‎شود.

نمدادی خاطرنشان کرد: پایگاه‎های غربال‎گری بینایی و شنوایی کودکان در شهرستان راه‎اندازی شده است که مردم با مراجعه به این پایگاه‎ها می‎توانند از این خدمات استفاده و از بروز مشکلاتی مانند نابینایی و ناشنوایی فرزندان خود جلوگیری کنند.

نصرت‎الله رازبان پزشک عمومی معلول  نیز در این همایش  اظهار داشت: افراد معلول فقط خود دچار فقدان این شرایط نیستند، بلکه کل خانواده را درگیر می‎کنند.

وی با اشاره به اینکه معلولیت جرم و ننگ نیست، بلکه همسایه دیوار به دیوار سلامت است، بیان داشت: بیش از 90 درصد معلولیت‎ها بر اثر اتفاق‎هایی مانند تصادف، آتش‎سوزی و … است که خود فرد در آن دخیل نیست. 

رازبان تصریح کرد: با ابراز تأسف معلولان برای مراجعه به سازمان‎ها و نهادها با مشکل مواجه هستند، توانایی حضور در جامعه را حتی برای انجام کوچکترین امور اداری ندارند و همواره باید یک همراه با خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه منوجان شهری در حال توسعه است، افزود: شهرهای بزرگ از قبل ساخته شده و جایی برای تغییر وضعیت آن‎ها وجود ندارد، اما منوجان شهری در حال توسعه است.

رازبان عنوان کرد: بر همین اساس می‎طلبد، مسئولان در راستای مناسب‎سازی معابر شهری برای رفت و آمد معلولان به قسمت‎های مختلف شهر اعم از پیاده‎رو و بانک‎ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/