آیین اختتامیه اولین جشنواره کشوری تربیت دینی کودکان در کرمان، با حضور  مهندس کامیاب، معاون استاندار کرمان، دکتر عباسی مدیر کل بهزیستی و رئیس ستاد برگزاری جشنواره،منتخبین و جمع کثیری از علاقمندان  در محل خانه شهر کرمان بر گزار و در پایان، از برگزیدگان بخشهای مختلف جشنواره تجلیل شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان، دکتر رضا عباسی مدیر کل بهزیستی  در این آیین با اشاره به اینکه این جشنواره اولین حرکت در سطح کشور بوده است، گفت: در جشنواره  های بعدی در نظر داریم تا مباحث را با محورهای تخصصی بیشتر و به شکل کارگاهی ارایه کنیم .

وی با بیان اینکه،برگزار ی اولین  جشنواره ،دستاوردهای بسیار خوبی داشته است، افزود: در حال حاضرقریب 600  مهدکودک در استان کرمان فعالیت می کند که از این تعداد ، 238 مهد  به صورت خصوصی و در شهرها فعال هستند.
دکتر عباسی ادامه داد: همچنین بیش از 320 مهد روستایی در استان کرمان وجود دارد که در مجموع به بیش از  30 هزار نفر از کودکان جمعیت هدف مهدهای کودک خدمات ارایه می دهند.
رئیس ستاد برگزار ی جشنواره  با اشاره به اینکه حدود 11 درصد کودکان در استان کرمان تحت پوشش مهدهای کودک هستند، بیان داشت: امیدواریم با اجرای سیاست گسترش و توسعه مهدهای کودک و استقبال بیشتر خانواده ها با رعایت ضوابطی که از جمله آن، مسایل دینی است بتوانیم جمعیت بیشتری از جامعه هدف مهدهای کودک را تحت پوشش خدمات این مراکز قرار دهیم.
دکتر عباسی همچنین تصریح کرد: مهدهای کودک تنها برای نگهداری و آموزش دادن فرزندانی که مادران شاغل دارند، نیست بلکه ارایه آموزشهای اجتماعی ،دینی و فرهنگی از دیگر کارکردهای مهم مهد های کودک است.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان در ادامه به برخی از  فعالیتهای انجام شده توسط این اداره  در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای طرح توزیع  یک وعده غذای گرم به روستا مهدها و مهدهای کودک مناطق محروم از جمله این اقدامات بوده است که به این منظور حدود 730 میلیون تومان هزینه شده است.
دکتر عباسی افزود: 920 میلیون ریال به عنوان یارانه به 578 کودک   سه دهک پایین جامعه جهت حضور در مهد های کودک و بهره مندی از آموزشهای لازم پرداخت شده است.
وی راه اندازی و اتصال مهدهای کودک استان به شبکه مهدهای الکترونیک، ارایه خدمات به مهدهای کودک از طریق سایت مربوطه و افزایش کیفیت مهدها از طریق اجرای طرح درجه بندی  را  از جمله دیگر این اقدامات برشمرد.
دکتر عباسی از راه اندازی 17 آدینه مهد در سطح استان کرمان در مکانهای محل نماز جمعه خبر داد و اظهار داشت: برای راه اندازی 5 مهد کودک جدید در مناطق محروم 17 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت : انجام فعالیتهای فرهنگی همواره مورد توجه و تاکید این اداره کل بوده که در این زمینه برگزاری مانور زلزله در مهدهای کودک ، برپایی اعیاد مختلف مذهبی در مهد های کودک  و  برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع امام رضا(ع)و … برخی از این فعالیتها بوده است.
دکتر عباسی ادامه داد: سال گذشته 6 همایش در خصوص شخصیت پردازی کودک در بهزیستی کرمان برگزار شده است.
وی اضافه کرد: اجرای طرح ارتقای ذهنی برای کودکان زیر دو سال، آموزش مهارتهای زندگی در مراکز پیش دبستانی، برگزاری کارگاه آموزشی سه روزه به منظور چگونگی آماده سازی فضای مهدهای کودک و دوره آموزشی نماز با حضور مدیران و مربیان مهدهای کودک از جمله  اقدامات انجام شده توسط این اداره کل بوده است.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: هنوز در رده سنی 3 تا 6 سال و قبل از پیش دبستانی نیاز به انجام فعالیتهای بیشتری داریم تا بتوانیم تربیت صحیح دینی کودکان  و نهادینه کردن این مبانی را در ایشان به شایستگی انجام دهیم .
دکتر عباسی از چاپ 10 عنوان کتاب به منظور یکپارچه سازی متون مفاهیم دینی در مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی کشور  خبر داد و اظهار داشت: تا پایان اردیبهشت ماه جاری این کتابها در اختیار مهدهای کودک سراسر کشور قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: در مجموع از فعالیت مهدهای کودک در استان کرمان رضایت داریم و خوشبختانه تاکنون هیچ مورد خاصی که حاکی از نارضایتی خانواده ها در خصوص نگهداری ،آموزش و تربیت گزارش نشده و خدمات به بهترین شکل ممکن به جامعه هدف ارایه شده است.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: باید برنامه ریزی های بیشتری صورت گیرد تا اطلاعات مربیان مهدهای کودک به روز باشد.
وی در ادامه، ضمن اشاره به ارسال 724 اثر به دبیرخانه اولین جشنواره کشوری تربیت دینی کودکان در کرمان گفت: با انجام داوری های کارشناسانه 24  اثر برگزیده، انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفته است.
بر پایه این خبر در ادامه ، آیین اختتامیه اولین جشنواره کشوری تربیت دینی کودکان که طی روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه جاری در محل خانه شهر کرمان برگزار شد، برگزیدگان جشنواره به شرح ذیل مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.
در بخش مقاله بابک شمشیری و مریم نوذری رتبه اول با ارایه مقاله  “روشهای تربیتی کودکان پیش دبستانی از نظر متخصصان حوزه های مختلف و مربیان” و رتبه دوم به طیبه ظهرابی و رتبه سوم به سکینه جعفریان  اختصاص یافت.
در این بخش از  مقاله ارسال شده توسط مرضیه کهنوجی با عنوان “چگونگی نهادینه کردن مفاهیم دینی از بدو تولد تا 6 سالگی” تقدیر شد.
در بخش طرح ،  شیرین السادات علوی با ارایه طرح “کارت دیدآموز(کارتهای خوب و بد). رتبه اول را از آن خود کرد .
هیأت داوران در این بخش هیچ کدام از آثار ارسالی را شایسته دریافت عنوان دوم و سوم ندانست.
در این بخش طرح “کارت دید آموز شامل قصه چادر نماز زهرا کوچولو، کارت حافظه، مار و پله، جورچین خانه خدا، کتابچه و طرح درس، کتابچه آموزشی دوازده امام و برچسب مذهبی” ارایه شده توسط مهدکودک اختر قابل تقدیر اعلام شد.
در بخش انیمیشن هیأت داوران هیچ یک از آثار رسیده را شایسته دریافت عنوان اول ندانست و انیمیشن “مجموعه سوگلی و یکی بود، یکی نبود” به نویسندگی افسانه شعبان نژاد و کارگردانی محمد رضا پور، و انیمیشن “یک کار خوب” به  نویسندگی و کارگردانی مسلم نصیری را  به عنوان برگزیدگان دوم و سوم معرفی کرد.
در بخش تجربه های جوان هم انیمیشن “من من” که کاری مشترک از فاطمه پاکروانان و سجاد کاظمی بود،  رتبه اول را به خود اختصاص داد.
انیمیشن “دیوار” به نویسندگی طیبه شجاعی و کارگردانی محمدرضا طالبی نیز رتبه دوم بخش تجربه های جوان را به خود اختصاص داد.
انیمیشین “چلیک”هم  به نویسندگی طیبه شجاعی و کارگردانی عباس فرهادیان هم اثر دیگری بود که به عنوان  برگزیده سوم این بخش معرفی شد.
هیأت داوران برگزیدگان بخش نرم افزار را در هر سه عنوان اول تا سوم به  ترتیب نرم افزار “هدهد” ،”دبستان قرآن” و “شکوفه 2” تولید شده توسط موسسه یاسین رایانه اعلام کرد. در این بخش همچنین از نرم افزار “تربیت کودک”، تولید شده توسط شرکت نرم افزاری صافات تقدیر شد.
در بخش شعر نیز، رتبه اول به اسماعیل اله دادی، رتبه دوم به فاطمه احمدزاده و رتبه سوم به شیرین بصیرنیا اختصاص یافت.
در این بخش همچنین از 3 اثر جمیله کلانترزاده و دو اثر ستاره میرزایی تقدیر شد.
بر پایه این خبر، در بخش داستان نیز در بخش شرکت کنندگان کودک و نوجوان بدون رتبه بندی سه نفر به عنوان برگزید اعلام و تقدیر شدند . شیما مهدی زاده با قصه “هدیه تولد”، مینا اسماعیل زاده با قصه “جنگل دوستی”، معین شعبانیان با قصه “تخم مرغهای گمشده”  برگزیدگان این بخش بودند.
در بخش بزرگسالان نیز، رتبه اول به احسان شعبانیان، رتبه دوم به بهناز ضرابی زاده و رتبه سوم به ندا موسویان اختصاص یافت.
همچنین هیات داوران داستان “شال خدا” نوشته طیبه اعتمادی را قابل تقدیر معرفی کرد.