مدیر کل بهزیستی استان کرمان در گفتگو با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بهزیستی در سومین روز این هفته در محل سالن کنفرانس« شهید ارشاد » بهزیستی کرمان با حضور معاونین و روسای بازرسی و حراست اداره کل بهزیستی استان کرمان و یزدی رئیس خانه مطبوعات کرمان  برگزار شد، با اشاره به چگونگی شکل گیری بهزیستی در سال 59 به مأموریتها و وظایفی که بر عهده این نهاد قرار دارد پرداخت و گفت: بهزیستی با توجه به فرمایشات امام خمینی (ره)  و توسط شهید فیاض بخش در سال 1359 برای کمک به محرومین و نیازمندان تأسیس شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان، دکتر عباسی با اشاره به 52 مأموریت محوله بر دوش این نهاد به ارایه عملکرد و دستاوردهای بهزیستی استان کرمان در سال گذشته پرداخت و افزود:اين سازمان به 100 هزار مددجو در دو حوزه اجتماعي و توانبخشي در سطح استان خدمات ارائه مي دهد.وي با بيان اينكه سازمان بهزيستي در حوزه پيشگيري نيز خدماتي را چون غربال گري شنوايي، آموزش هاي پس از ازدواج و بعد از ازدواج، طرح سنجش بينايي  به افراد جامعه ارائه مي دهد، گفت: بر اين اساس در طول سال گذشته 330 هزار نفر از خدمات بهزيستي در حوزه پيشگيري استفاده كرده اند.

وي اضافه كرد: همچنين  18 هزار و 564 نفر در سال گذشته از كلينيك هاي توان پزشكي بهزيستي در سطح استان شامل فيزيوتراپي، كار درماني و گفتار درماني ،شنوایی سنجی ،بینایی سنجی و …خدمات دريافت كردند و همچنين هزار و 298 قطعه وسايل كمك توانبخشي به در خواست كنندگان ارائه شده است .
دکتر عباسی  پرداخت حق پرستاري به 183 نفر، مناسب سازي محيط زندگي براي 230 معلول، پرداخت كمك هزينه خدمات مستمري به هشت هزار و 844 نفر از ديگر فعاليت هاي بهزيستي استان كرمان در سال گذشته است برشمرد و افزود:   طي سال گذشته پنج هزار و 436 تماس با اورژانس اجتماعي استان برقرار شده است و اورژانس اجتماعي خدمات سيار را طي سال گذشته به  هزار و 609 نفر ارائه كرده است.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان  همچنين ارایه  آموزش مهارت هاي زندگي به چهارهزار و 544 نفر  در مقطع دبستان، 40 هزار نفر در مقطع راهنمايي و پنج هزار و 565 نفر در مقطع دانشگاه را از ديگر خدمات بهزيستي استان كرمان در بخش پيشگيري عنوان كرد و اظهار داشت: بهزيستي استان كرمان در بخش پيشگيري از معلوليت ها به دو هزار و 928 نفر مشاوره ژنتيك ارائه كرده است.

وي ادامه داد: همچنين طي سال گذشته براي 31 هزار و 145 نفر غربال گريشنوايي انجام شد كه از اين تعداد 42 نفر به عنوان بيمار شناسايي شدند.
وي در خصوص اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم  نیز گفت:  در زمان اجرای این طرح 75 هزار و 438 نفرکودک 1تا 6 سال مورد معاينه قرار گرفتند.

دکتر عباسی تعداد کل کلینیک های مددکاری  فعال در استان را  19 كلينيك اعلام کرد و افزود : در این کلینیکها 867 مددكار فعالیت می کنند .

وی گفت: 34 مركز سرپايي خصوصي درمان اعتياد در سطح استان كرمان فعال می باشند که  طي سال گذشته 14 هزار و 433 نفر به ابن مراكز مراجعه كردند و خدمات دريافت كردند.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان بيكاري و اعتياد را بالاترين آسيب اجتماعي  در استان دانست و گفت: اين رتبه بندی  بر اساس آمار مراكز وابسته به بهزيستي است.
وي فرا گرفتن آموزش مهارت هاي زندگي را از راهكارهاي موثر جهت پیشگیری از بروز و شیوع  آسيب اجتماعي دانست و گفت: در سال گذشته قریب  به 60 هزار نفر آموزش هاي لازم مهارت زندگي را فرا گرفتند.

وی توانمند سازي مددجويان و توانجويان تحت پوشش اين سازمان را از اولويت  اصلی تلاش پرسنل بهزیستی کرمان  در سال جاری عنوان کرد و گفت : در صدد هستیم با ایجاد زمینه های لازم و  اشتغال کارآفرینی ، مددجویان را توانمند سازیم.

وی با انتقاد از اینکه عموم مردم  اشتغال را مساوي با كار دولتي مي دانند افزود: همزمان با سراسر کشور  با راه اندازي سامانه اينترنتي اشتغال در استان تا كنون 11 هزار و 150 نفر از مددجويان سازمان بهزيستي استان كرمان در اين سامانهثبت نام كرده اند.
مدير كل بهزيستي استان كرمان در ادامه با اشاره به اينكه  هفته آخر تيرماه به عنوان هفته بهزيستي نامگذاري شده است، به تشریح برنامه های بهزیستی در این هفته پرداخت وگفت: در اين هفته برنامه هاي متعدد بسياري از جمله افتتاح طرح هاي عمراني از قبیل  200 واحد مسكوني  با اعتبار دو ميليارد و 400 ميليون تومان  ،افتتاح ساختمان مركز توانبخشي زرند با اعتبار 226 ميليون تومان و مركز حمايتي جرجافک با اعتبار 62 ميليون تومان در زرند ،سالن ورزشی بهزیستی شهرستان کرمان با صرف 40 میلیون تومان اعتبار و…به بهره برداري مي رسد.

وی گفت : طرح هاي افتتاح شده در هفته بهزيستي دو هزار و 300 متر مربع زیربنا دارند  و با اعتبار 3 ميليارد تومان از محل اعتبارات استاني و ملي آماده شده اند.
مدير كل بهزيستي استان كرمان همچنين با اشاره به اجراي طرح نهضت تأمین مسکن مددجويان تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته گفت: در این طرح 100 هزار واحد مسكوني براي زنان سرپرست خانوار و 100 هزار واحد مسكوني براي معلولان در کل کشور احداث می شود که طي سال گذشته دو هزار و 501 نفر در استان كرمان براي دريافت اين واحد هاي مسكوني تاييد نهايي شدند.
وي اظهار داشت: در طرح نهضت مسكن سازي سال جاري نيز سه هزار و 200 نفر واجد شرايط براي دريافت مسكن  تاييد شده اند.
مدير كل بهزيستي استان كرمان  گفت:  واحد هاي مسكوني طرح  سفر رهبر انقلاب به استان كرمان و همچنين 68 واحد مسكوني از مصوبات سفر رئيس جمهور به استان تا پايان مهرماه به بهره برداري مي رسد.

وي گلباران قبور شهدا، مصاحبه مطبوعاتي، سخنراني پيش از خطبه هاي مسئولان بهزيستي در نماز جمعه، ديدار با استاندار، برگزاري مسابقات ورزشي ويژه پرسنل ومددجویان  بهزيستي، تجليل از افتخار آفرينان سازمان، گردهمايي مشاوران جوان و ارائه رايگان خدمات كلينيكي بهزيستي را از ديگر برنامه هاي هفته بهزيستي برشمرد.

دكتر عباسي در ادامه با بيان اينكه با اجراي طرح نهضت مسكن سازي، انقلابي در مسكن مددجويان صورت گرفته است، اظهار داشت: از ابتداي تاسيس سازمان بهزيستي تا سال 88 فقط دو هزار واحد مسكوني در بخش هاي مختلف اين سازمان به مددجويان تحت پوشش واگذار شده بود درحالي كه هم اكنون با تعهدات صورت گرفته در سال 89 و 90 به اندازه سالهاي قبل در اين زمينه كار شده است.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان توجه به مسائل فرهنگي و مذهبي را نيز از ديگر اولويت هاي بهزیستی  در سال جاري برشمرد و افزود: بر اين اساس قرار است در سال جاري جشنواره تربيت ديني كودكان در كرمان با مشاركت بهزیستی و سازمان تبليغات اسلامي برگزار شود.

دکتر عباسی  گسترش مهد های کودک شهری و روستایی در سطح استان ،گسترش طرح اجتماع محور برا ی پیشگیری از بروز اعتیاد و گسترش  طرح غربالگری  بینایی  کودکان 1تا3 سال را از دیگر برنامه های اولویت دار بهزیستی در سال 90 عنوان کرد .

وي برگزاري جشنواره قرآني معلولان، برگزاري دوره آموزشي روابط عاطفي در خانواده و همايش بزرگ آسيب هاي اجتماعي را از برنامه هاي سال جاري اداره کل بهزیستی  دانست .
مدیر کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت مددجویان و کمک به رشد مسایل فرهنگی – دینی ایشان گفت :  از ابتدای سالجاری تاکنون 3 کاروان از فرزندان بهزیستی در قالب راهیان نور عازم مناطق عملیاتی شده اند و طی همین مدت 2 کاروان از جامعه هدف برای مراسم ارتحال امام (ره) به تهران اعزام شدند و علاوه بر این  1196 نفر از فرزندان مقیم مراکز شبه خانواده ،معلولین و زنان سرپرست خانوار به اردوهای فرهنگی ،مذهبی و تفریحی مشهد مقدس او شمال کشور عزام شدند . 
گفتنی است در ابتدای این گفتگوی خبری سالن کنفرانس  شهید ارشاد بهزیستی کرمان نیز افتتاح شد.