همه ساله 25 الی 31 تیرماه بعنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است ، هفته ای به نام سازمانی تخصصی ، حمایتی که در سال 59 و به پیشنهاد شهید دکتر فیاض بخش و تصویب شورای عالی انقلاب شکل گرفت.  تا با مشی و نگاه انقلابی ، دینی و مذهبی برای رفع محرومیتها و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی مردم و انجام فعالیتهای کاملاً تخصصی با ماهیت پیشگیری و توانمندسازی در جای جای میهن سلامیمان ایران عزیز فعالیت نماید. از این رو در آستانه هفته بهزیستی  با هدف آشنایی با بنیانگذار و اولین رئیس سازمان بهزیستی کشور ،  بادکتر رضا عباسی مدیرکل بهزیستی استان کرمان به گفتگو نشستیم که ما حصل این گفتگو را در ذیل می خوانید.

دکتر عباسی در ابتدای این گفتگو با گرامیداشت یاد و خاطره شهید والامقام دکتر محمد علی فیاض بخش ، فرارسیدن هفته بهزیستی را به عموم مردم بویژه جامعه هدف بهزیستی در دیار پهناور کریمان ، کرمان  تبریک گفت  و ادامه داد : دکتر فیاض بخش با این اقدام بجا و شایسته و تلاش مضاعفی که برای تصویب تاسیس سازمان بهزیستی انجام داد ، همسو با دغدغه ها و نگاه عالی رهبر کبیر انقلاب آغاز گر راه جدیدی از ارائه خدمات تخصصی حمایتی و پیشگیرانه در ایران اسلامی شد که پس از گذشت سی سال از آن روزها همچنان با صلابت در راستای خدمت رسانی به مردم و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی ایشان و پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی و معلولیتها طی طریق می کند .
مدیرکل بهزیستی گفت : سازمان بهزیستی طی سه دهه فعالیت شبانه روزی خود بعنوان مولود مبارک انقلاب همواره سعی کرده است تا با به روز شدن ، باز تعریف ماموری

تها ووظایف ، زمین گذاردن فعالیتهای  غیر ضروری و پرداختن به وظایف لازم و ضروری جدید ، همواره درخدمت انقلاب اسلامی ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ، مردم عزیز و شریف و انقلابی وولایت مدار باشد. واین چیزی نیست جز برکت و دست هدایت گر تمامی خونهایی که به پای انقلاب ریخته شد بویژه شهید عزیزی همچون دکتر فیاضبخش و شهید ارشاد.
وقتی از دکتر عباسی خواستیم تا در خصوص زندگی دکتر فیاض بخش برایمان بگوید پس از اندکی تامل گفت : کاش فیاض بخش بود  و امروز بالندگی و تاثیر گذاری بهزیستی ، بنیانی را که خودش گذاشت        می دید،  اما حیف…
دکتر عباسی اینگونه آغاز کرد:محمد علی فیاض بخش در سال 1326 در تهران متولد شد . تحصیلات ابتدایی را در دبستان خسروی و تحصیلات متوسطه را در کنار دروس حوزوی شامل جامع المقدمات و ادبیات عرب فرا گرفت و خدمت سربازی اش را در تفرش و رودبار به پایان برد.
شهید فیاض بخش از دانشگاه تهران مدرک پزشکی گرفت و دوره تخصصی جراحی را در بیمارستان سینا به پایان رساند.
از مدیرکل بهزیستی استان کرمان درخصوص فعالیتهای اجتماعی و خیرخواهانه  دکتر فیاض بخش سوال کردند و ایشان پاسخ داد : دکتر فیاض بخش ، موسس انجمن امداد گران امام خمینی (ر ه ) بود . این شهید آسایشگاه معلولان انقلاب را با همکاری انجمن امداد گران امام (ره ) و کمیته امداد ، زیر نظر بنیاد شهید راه اندازی کرد.
تاسیس کلینیک سلمان فارسی با همکاری شهید دکتر لواسانی ازدیگر فعالیتهای شهید دکتر فیاض بود که به مدت چهار سال دراین مکان به امر طبابت وویزیت رایگان  بیماران نیازمند پرداخت ، آموزش کمک های اولیه پزشکی برای خدمت به مجروحان و معلولان انقلاب از دیگر فعالیتهای این شهید بزرگوار بود.
دکتر عباسی گفت : در همین زمان بود که وی  به عنوان مدیرکل توانبخشی در وزارت بهداری مشغول به کار شد.
از دکتر عباسی پرسیدم براساس آنچه شما گفتید ظاهراً دکتر فیاض بخش قبل از تلاش برای تاسیس سازمانی منسجم بنام بهزیستی ، بصورت پراکنده فعالیتهای مددکاری و توانبخشی و حمایتی داشته ، کی به فکر بهزیستی افتاد ؟
دکتر عباسی مکثی کرد و گفت : زمان حضور فیاض بخش در وزارت بهداری بهترین زمان برای اجرای این فکر بوده است که دقیقاً در همین زمان پیشنهاد و لایحه تاسیس سازمان بهزیستی کشور و پیگیری برای تاسیس چنین سازمانی جدا از وزارتخانه بهداشت از سوی شهید والا مقام دکتر فیاض بخش ارائه  می شود که نهایتاً  در 25 تیرماه 1359 با تصویب شورای عالی انقلاب این مهم به انجام رسید و ایشان موضوع را در نماز جمعه  تهران بیان می کند.
از دکتر عباسی درخصوص حضور شهید فیاض بخش در کابینه شهید رجایی سوال کردم و ایشان                 پاسخ داد: دکتر فیاض بخش از سوی دلسوزان انقلاب به شهید رجایی معرفی می شود و ایشان نیز با شناخت کاملی که از دکتر فیاض بخش داشتند وی را  به عنوان وزیر مشاور و سرپرست بهزیستی وارد کابینه خود می کند.
مدیرکل بهزیستی کرمان به اینجا که می رسد می ایستد ، اندکی قدم می زند ، باز می نشیند و دوباره بر                   می خیزد ،  انگشتانش را گره می کند و زیر لب می گوید:  منافقین کور دل چه انسانهای نیکو سرشتی را از انقلاب گرفتند و بعد ادامه داد سرانجام  دکتر فیاض بخش ، شامگاه هفتم تیر 1360 در حزب جمهوری اسلامی براثر انفجار بمب به شهادت رسید. که از این شهید مخلص و بزرگوار چهار فرزند ( 2 پسر و 2 دختر ) به یادگار مانده است .
گفتگو از : ایوب محمدی سلیمانی