همایش مناسب سازی محیطهای شهری و اماکن عمومی ویژه معلولان با حضور مسئولان اجرایی و مدیران تشکلهای صنفی معلولان و کارشناسان بهزیستی شهرستانهای بم ، ریگان و فهرج دربم برگزار شدبه گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی استان کرمان ، مهران ماندگاري مدیر دفتر مناسب سازی شهرداری تهران در  این دوره آموزشی که توسط اداره بهزیستی ، و  با همکاری  فرمانداری ، شهرداری ، سازمان مردم نهاد کاری تاس ایتالیا و انجمن معلولان ضایه نخاعی بم برگزار شد اظهار داشت :  بعد از زلزله دلخراش بم و با توجه به اينكه تعدادزيادي معلول بر جاي گذاشت، مناسب‌سازي در بم انجام نشده است.


وي با اشاره به اينكه همه شهروندان از حقوق يكسان و برابر برخوردار هستند، افزود:مناسب‌سازي شهر براي معلولان به بودجه و اعتبار زيادي نياز ندارد و تنها عزم و اراده ملي را مي‌طلبد.

ماندگاري با بيان گوشه‌اي از مسائل و مشكلات معلولان به بعضي كوتاهي‌هاي مسئولان در مورد اين قشر نيز اشاره و تصريح كرد: هميشه و در هر مكاني لازم است، مناسب‌سازي محيط و اماكن عمومي مدنظر ويژه مسئولان قرار داشته باشد

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر انسان‌ها معلول نيستند، بلكه اين مكان‌ها و شهرهاي ما هستند كه معلول بوده و فاقد امكانات ويژه براي معلولان هستند.

مدير مناسب‌سازي شهرداري تهران بيان داشت: معلولان در حال حاضر در شهرها با مشكلات متعددي مواجه هستند و بايد همه مسئولان با همت و تلاش مضاعف در راستاي رفع مشكلات اين قشر گام بردارند.

در ادامه اين كارگاه آموزشي علي معيني رئيس هيئت مديره انجمن باور و عضو ستاد مناسب‌سازي شهرداري تهران گفت: با توجه به زلزله دلخراش سال 82 و ساخت شهري جديد پس از آن، بم بايد به عنوان الگو و پيشقدم در امر مناسب‌سازي مطرح ‌شود.

وي با اشاره به اينكه در سال 83 قانون مناسب‌سازي تصويب شد، افزود: قرار بود، ظرف مدت سه سال 30 درصد از اماكن مناسب‌سازي شوند كه تاكنون چنين نشده است.

معيني تصريح كرد: وزارت آموزش و پرورش بايد در سال جاري سه درصد معادل يك هزار و 200 نفر از معلولان را جذب كند، اما به تعهد خود عمل نكرده و كميته‌اي در حال بررسي و رفع اين مشكل است.

در اين جلسه وحيد صامت رئيس شوراي اسلامي شهر بم با اذعان به عدم مناسب‌سازي در بم خاطرنشان كرد: در ساخت و سازهاي شهر بم از سوي نظام مهندسي وقت و مهندسان مشاور نظارت لازم براي مناسب‌سازي شهر بم براي معلولان صورت نگرفته است.

وي بيان داشت: با وجود ساخت و سازهاي انجام شده، هنوز امكان مناسب‌سازي اماكن وجود دارد و شهرداري و شوراي شهر بم از طريق سخت‌گيري در صدور پايان كار به اين مورد توجه بيشتري مي‌كنند. .

گفتی است در پایان این همایش كميته مناسب‌سازي ویژه  محیطهای شهری و اماکن عمومی برای تردد و حضور آسان معلولان در شهرداري بم و با حضور نمايندگان سازمان‌هاي مختلف تشكيل شد.