همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد توسط شورای هماهنگی  مبارزه با مواد مخدر استان  و با همت بهزیستی ،صدا و سیمای مرکزکرمان  ،دانشگاه باهنر و دانشگاه علوم پزشکی و آموزش پرورش در محل سالن اجتماعات  شهید نشاط ستاد مرکزی بهزیستی استان کرمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولین  ،استانی ،نظامی ، انتظامی و مشاوران و متخصصان امر پیشگیری از اعتیاد در کرمان برگزار شد ،سردار چناریان فرمانده انتظامی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه همایش امروز همت بلندی است که توسط دستگاههای درگیر با پدیده شوم اعتیاد برگزار شده است ،گفت : یکی از مهمترین دغدغه های جهان بحث اعتیاد است که 170 کشور دنیا با بحران جدی در این خصوص درگیرند .

وی افزود: اگر چه این موضوع یک بحران جهانی است اما در بسیاری از موارد اهمیت آن به مانند مسائلی چون فعالیتهای هسته ای یک کشور به حساب نمی آید و آنگونه که باید ، به آن  پرداخته نمی شود.
وی از اعتیاد به عنوان پدیده ای فراگیر و پیچیده نام برد و اظهار داشت : امروزه دغدغه والدین و قاطبه مردم از دغدغه دولتمردان جهان بیشتر است و اگر همه با هم به سمت پیشگیری پیش رویم نتایج بهتری خواهیم گرفت .
سردار چناریان با اشاره به آمارمنتشر شده ار سوی  سازمان ملل که 200 تا 250 میلیون را درگیر این معضل دانسته ، افزود: بر اساس آخرین آمار سازمان ملل 10 میلیون نفر منفعت طلب در چرخه مافیای مواد مخدر درگیرند و 1500تا 1600 میلیارد دلار  در چرخه معاملات مواد مخدر رد وبدل می شود .
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان  با بیان اینکه عرصه اطلاع رسانی در دنیا در بسیاری موارد برای به هم ریختن آرامش مردم طراحی شده است، با اظهار تأسف  از این اتفاق گفت : در سیستمهای خبری و آنلاین دنیا فرمول ساخت شیشه ارایه می شود واین دامن زدن به بحران امنیت و آرامش مردم است که بجای پیشرفت مردم، در عرصه های  کذب، دروغ و نامنی تلاش می کنند .
وی سایتهای هدایت شده صهیونیست جهانی را با مافیای مواد مخدر دوروی یک سکه دانست : که با فرهنگ و سنت های جوامع  مبارزه می کنند.
وی با بیان اینکه وجود افغانستان در همجواری مرز ایران ،فقر این کشور،وجود سربازان بیگانه در تولید کانون مواد مخدر را تهدید جدی برای ایران برشمرد و گفت : وجود مواد روانگردان همراه با مواد ترکیبی کراک و حشیش از دغدغه های اصلی ایران در بحث امنیت و آرامش به حساب می آیدو جای بسی نگرانی در این خصوص می باشد.
فرمانده انتظامی استان کرمان با بیان اینکه در این عرصه نیازمند مدیریت و برنامه ریزی هستیم افزود : تولید هزاران آمپول با نامهای مختلف و ورود آن  از افغانستان و دیگر مواد  مخدر صنعتی از نشان دهنده دستهای پنهان و یک جریان هدایت شده است که باید با کمک عرصه پیشگیری و همت همه مردم در مقابل آن ایستاد .
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان  تلاشهای صورت گرفته در این عرصه را قابل تقدیر دانست ویاد آور شد: علیرغم ،دستگیری چند گروه تولید مواد روانگردان و صنعتی  ، کشف بزرگترین محموله وارداتی مواد مخدر به ایران در ابتدای امسال و … اقدامات پیشگیری صورت گرفته کافی نیست و باید بیش از این تلاش کرد.
وی با شاره به اینکه  ورود زنان به عرصه جرم نگران کننده است افزود: باید با ارایه راههکارهای پیشگیرانه و آگاه سازی، از ورود زنان به عرصه جرم و مواد مخدر جلوگیری کرد تا از این طریق خانوادها را مصون ساخت .
وی پایین آمدن کاهش سن جرم در جامعه را یکی دیگر از دغدغه های عرصه امنیت دانست و گفت : افزایش سرقتهای خانوادگی ،ناامنی های عرصه انظباط اجتماعی ،ایجاد نگرانیها ،افزایش ناکامیهای اجتماعی همه از اعتیاد و مواد مخدر ایجاد شده و باید با توجه به جایگاه ویژه پیشگیری ،از بروز آسیبهای  اجتماعی جلوگیری کرد.
فرمانده نیروی انتظامی سند راهبردی پیشگیری از اعتیاد را از نیاز های اولیه جامعه برشمرد و گفت : کمبود اعتبارات وعدم اختصاص اعتبار کافی برای اجرای این سند از مشکلاتی است که ما را در این مسیر با مشکل مواجه می کند که باید با همت همه دستگاه و دو لت مردان و با نگاه ویژه به این بحث در اجرایی شدن سند راهبردی پیشگیری  از اعتیاد همت گمارد .
معاون سیاسی و امنیتی استانداری نیز در این همایش گفت : بیشترین مبارزه با اشرار ،کشف بزرگترین محموله مواد مخدر از ابتدای انقلاب تاکنون ، کاهش ناامنی و استفاده از کادر های مجرب طی سالهای اخیر اقدامات ارزشمندی است که برا ی مبارزه به مواد مخدر و افزایش امنیت در استان انجام شده است .
مهندس کمالی راهکارهای پیشگیرانه و مدیریت و نظارتهای خانواده را از مباحث مهم جلوگیری از شیوع مواد مخدر دانست و گفت: باید جلوی مسایل انحرافی را از ابتدا و از ریزترین مورد گرفت تا از بروز بحرانهای بزرگ جلوگیری کرد.
وی  با توجه به اینکه استان کرمان معبر اصلی ورود مواد مخدر 70 کشور دنیا به ایران می باشد، افزود: رتبه استان کرمان در بحث اعتیاد در کشور دهم است و این نشان دهنده تلاشی است که در استان برای مبارزه با مواد مخدر علیرغم شرایط خاص و ویژه ای که دارد ،صورت می گیرد.
وی به نقش مهم رسانه ها در عرصه پیشگیری اشاره کرد و گفت : کمک رسانه های جمعی و مطبوعات برای داشتن جامعه ای سالم بسیار چشمگیر و تأثیر گذار است .
دکتر عباسی  مدیر کل بهزیستی استان کرمان  و رئیس کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم با اشاره به اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در بهزیستی وکمیته فوق گفت: تلاش مردم شریف ،نیروی انتظامی ،مسئولان ارشد استان کرمان در راستای مبارزه با مواد مخدر و انجام اقدامات موثر و گسترده پیشگیرانه از بروز و شیوع مواد مخدر قابل تقدیر است .
وی با اشاره به اینکه سازمانهای  متعددی در عرصه پیشگیری دخیل اند، افزود: رئوس برنامه های بهزیستی در پیشگیری از اعتیاد  اجرای برنامه هایی چون برنامه اجتماع محور محلات شهری،برنامه های اجتماع محور محلات روستایی،برنامه های اجتماع محور محیط های کار ،برنامه های اجتماع محور محیط های آموزشی،برنامه مصون سازی کودکان در برابر خطرات مصرف مواد اعتیاد آور ویژه مهدهای کودک ،برنامه های آگاه سازی عمومی ،تربیت تسهیل گر جهت اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد و تولید محتویات آموزشی متناسب با اهداف از  برنامه ها یی است که اجرا شده است .
دکتر عباسی اجرای طرح سند پیشگیری از مواد مخدر را که با نگاه خاص و توجه ویژه به مقوله اعتیاد  و  مطالعات فراوان تدوین شده است را از ضروریات بحث پیشگیری دانست و گفت : اجرای این سند کمک خواهد کرد تا در بحث پیشگیری از اعتیاد موفق تر از گذشته فعالیت کنیم .
مدیر کل بهزیستی استان کرمان به آمار اجرای برنامه های مختلف در طرحهای پیشگیرانه اشاره کرد و گفت : در برنامه های اجتماع محور362480 نفر/ ساعت ،مصون سازی 33480 نفر/ ساعت ،آگاه سازی عمومی 6009600 نفر /ساعت و تربیت تسهیل گر3120 نفر /ساعت کار از طرحها و برنامه های پیشگیری استفاده کرده اند .
دکتر شجاعی رئیس مرکز TC  بهزیستی کرمان و عضو گروه تدوین سند جامعه پیشگیری اولیه اعتیاد استان نیز  به تشریح این سند و فعالیتهای صورت گرفته در این خصوص پرداخت و گفت : تجربه مصرف مواد و مواد مخدر تجربه ایست که در دنیا و کشوری مانند آمریکا 110 سال طول کشید تا رسید به وضعیتی که امروز برای  پیشگیری از آن صورت می گیرد اما در ایران 40 سال طول کشید  و این نشان دهنده آن است که ما نسبت به دنیا از علم پیشگیری عقب نیستیم .
وی افزود: باید برای رسیدن به وضعیت بهتر آزمون و خطا های زیادی را بگذرانیم .
دکتر شجاعی با  اشاره به اینکه از سال 85 تدوین سند پشگیری اولیه از اعتیاد  آغاز و در سال 89 آماده شده است ،گفت : قبل از تدوین سند جامع موازی کاریهای زیاد و بی برنامه گی داشتیم  اما با وجود این سند بسیاری از نواقص حل می شود .
دکتر شجاعی کار پیشگیری را بسیار موثرتر از  صرف هزینه های گزاف درمان دانست و اظهار داشت : تغییرات صورت گرفته در مواد مخدر هشداری است تا دقیق تر  به بحث پیشگیری بپردازیم .
وی افزود: براساس این سند تا سال 1393 ،40 درصد از مردم تحت برنامه ها پیشگیری قرار می گیرند  و در این راستا سیاستهایی  چون جدی گرفتن پایش و ارزیابی ،ایجاد مشارکتهای حداکثری مردم ،توجه به ساختارهای ملی استانی و محلی ،توجه به ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و ……در نظر گرفته شده است
در ادامه این همایش حجت الاسلام سجادی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان ،دکتر رحمتی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکتر نخعی متخصص امر پیشگیری در کرمان  نیز به ارایه عملکرد پیشگیرانه دستگاههای خود در بحث اعتیاد پرداختند .