به نام خالق دگر گونی ها
حول حالنا الی احسن الحال
اهالی محترم محله پرگل و بلبل فروردین ، حضرات حاضر و ناصران نصیر نصر ت ، بزرگ مردان و زنان مهر گستر مهر پیشه و ارجمند سلام
سلامی به بلندای آسمان پرستاره و گرمای آفتاب سخاوتمند کویر .
سلام بر شما خوبان خوب نگر و خوب اندیش .
امید که اندوه از شما دور باد.
خداوند سبحان را سپاس می گویم که در طلیعه فرارسیدن سال نو، باردیگر به بنده فرصت داد تا در تجلیات عارفان و در شکوه زیبایی هایی که بهار با خود می آورد و در طبیعت سبز و مهربا نش تجدید دیدار کنیم و با زمزمه « حول حالنا الی احسن الحال» با دلی سرشار از امیدهای پاک و بزرگ تحولی دگر بار درخود پدید آوریم .
و دراین دگر گونی رو به اوج ، بر رفتار و اخلاق خود که پایه های اصلی ارتباطات انسانی است تفکر و تامل نماییم .
و از یگانه هستی بخش بخواهیم تا با تأسی از حضرت رسول اکرم (ص) که بزرگترین پیام آور اطلاع رسان و الگوی ناب روابط انسانی اجتماعی است ، در وظیفه سنگین خویش و ارتباطات درست درروابط اجتماعی موفق باشیم .
… و اما از روزی که با یک تماس تلفنی عزیزی از جمع تحریریه پر طمطراق « همراه » از بنده کمترین خواسته شد تا برای ویژه نامه نوروزی « همراه » یادداشتی دست و پا کنم ، در فکر بودم که چه مطلبی را در خور این ایام سراسر گل و شکوفه تدارک ببینم .
موضوعات متعددی وجود داشت ، بهار ، کرمان و… اما فعالیت مستمر دیروز و پراکنده امروزدر عرصه مطبوعات و فعالیت حرفه ای در عرصه روابط عمومی ، بنده را برآن داشت با استفاده از فرصت مغتنم بدست آمده در باب
روابط عمومی و رسانه ها با موضوع مهم و حساس ( به زغم اینجانب ) « روابط عمومی بدون رسانه = شیر بی یال و دم و اشکم » درخدمت شما خوانندگان عزیر باشم ، باشد تا این چند سطر مقبول طبع بلند نظر و نکته بین شما بویژه همکاران محترم فعال در عرصه روابط عمومی که قطعاً این ویژه نامه را دریافت خواهند کرد واقع شود . انشاالله .
می گویند روزی یک فرمانده نظامی از یکی از سربازهایش پرسید: چرا در مقابل دشمن نماندی و پا به فرار گذاشتی ؟ سرباز بلافاصه گفت : به هزار و یک دلیل ! فرمانده گفت : دلیل اول چه بو د؟
سرباز گفت : اسلحه نداشتم ! و اینگونه بود که فرمانده از پرسیدن دلایل دیگر منصرف شد.
این نقل قول تاریخی را از آن جهت در ابتدای این نوشتار آوردم که بدانیم « روابط عمومی » بدون « رسانه » مانند سربازی ست که اسلحه نداشته باشد و سربازی که اسلحه نداشته باشدشکستش حتمی است ، پس روابط عمومی هم که با رسانه ها ارتباطی نداشته باشد و از این ابزار مهم و تأثیر گذار بی بهره باشد ، نمی تواند مدعی روابط عمومی پویا و فعال باشد ، اینگونه روابط عمومی در واقع شیر بی یال و دم و اشکمی است که هرگز نمی تواند درراه موفقیت گام بردارد و چشم به آینده روشن داشته باشد.
به قول مولوی
شیر بی یال و دم و اشکم که دید
اینچنین شیری خدا کی آفرید ؟ !
بی تردید « رسانه » مهم ترین و شاخص ترین ابزار و ادوات کاریک متخصص روابط عمومی است که به وسیله آن می تواند تأثیر گذاربوده و با علم ، هنر و فن ، نقش سازنده و تعیین کننده ای دربرقراری تفاهم و اعتماد متقابل بین افراد ونهادهای مختلف اجتماعی برعهده گیرد و به کمک روشهای خاص خود به نحو مطلوب به اهداف تعیین شده در راستای اطلاع رسانی دست یابد.
جالب این است که با اندکی تامل و مرورگذشته صنعت یا هنر روابط عمومی و بررسی احوال بزرگان روابط عمومی و افراد موفق دراین عرصه مشخص خواهد شد که پیشگامان عرصه روابط عمومی پیش از آنکه دراین عرصه صاحب نظر باشند ، متخصص ارتباطات جمعی و رسانه و آگاه به کارکردهای آن بوده اند.
دراین رابطه بهترین نمونه «اپولی لی » پدر روابط عمومی در دنیاست که خبرنگار اقتصادی در نشریات روز نیویورک بوده و با پشتوانه رسانه ای قوی ، یکی از بنیانگذاران هنر روابط عمومی در دنیا شد.
بنابراین به روشنی می توان دریافت که دانش تولید پیام ، شیوه های انتشار محتوا ، استفاده از کانالهای ارتباطی و برقراری ارتباط دو سویه میان خود و مخاطبان از مهمترین وظایف یک متخصص روابط عمومی است .
به گونه ای که دریکی از تعاریف ، روابط عمومی را کاربرد خردمندانه « رسانه ها » برای نفوذ در « افکار عمومی » دانسته اند.
به بیان دیگر ، روابط عمومی بدون تعامل و کاربرد رسانه ها نمی تواند به اهداف خود دست یابد.
روابط عمومی برای توفیق در حرفه خود و تحقق اهداف طراحی شده و ایفای درست و بموقع نقش موثر خود در انتقال پیام های سازمان به مخاطبان و ذی نفعان و ارائه بازخوردها و نظرات آنها به مدیران ، محتاج و نیازمند ارتباط اصولی و منطقی با رسانه ها ست .
لذا یک کارگزار روابط عمومی موثر و موفق باید به درک درست و روشنی از هدف و چرایی این رابطه و تعامل رسیده باشد . تا بتواند با بهره گیری از آن ، زمینه های رشد و اعتلای شغلی و حرفه ای خود و همچنین موفقیت های سازمان را فراهم سازد.
امروزه روابط عمومی را معمارنظام ارتباطات با مخاطبان داخلی و خارجی دستگاهها می دانند . زیرا به واسطه روابط عمومی است که می توان با گسترش ارتباطات و توزیع اطلاعات ، میان کارکنان تعادل و تعامل ایجاد کرد و زمینه افزایش تعهد ، انگیرش و کاهش استرس و تضاد میان آنها را به وجود آورد از سوی دیگر روابط عمومی زمینه ساز ترغیب ، اقناع ، تفاهم و افزایش آگاهی مخاطبان است .
اماٌ پر واضح است که دستیابی به این اهداف بدون تعامل با رسانه ها و برخورداری از سواد رسانه ای غیر ممکن و دور از دسترس است .
سواد رسانه ای مبحثی است که از دهه 1970 همزمان با رشد و توسعه وسایل ارتباط جمعی مورد توجه قرار گرفت .
جدید ترین تعریفی که از سواد رسانه ای ارائه شده است عبارت است از توانایی دسترسی ، تجزیه و تحلیل انتقادی ، ارزیابی و ارسال پیام ها در انواع مختلف آن .
بنابراین کسی که در روابط عمومی بعنوان کارگزار ، کارشناس ، کارمند و مدیر فعالیت می کند باید علاوه بر شناخت رسانه ها و کارکردهای آن و برقراری تعامل سازنده و موثر با رسانه ها و پرهیز از تقابل با رسانه ها توانایی دسترسی ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی و ارسال پیام ها به رسانه ها را داشته باشد. و بتواند پیام های مخاطبان درون و برون سازمان ووسایل ارتباط جمعی یا رسانه ها را درک نماید