به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان نشست هم‌اندیشی بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های سند سالمندی با حضور اعضا شورای سالنمدی استان برگزار گردید .

 در ابتدای این نشست عباس  صادق‌زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان  با اشاره به روند روبه رشد سالمندی در استان و کشور گفت: 8 و نیم درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند ولی این رقم با سرعت زیادی رو به رشد است. آمار زاد و ولد در اوایل انقلاب 6 درصد بود که هم اکنون به 0.6 درصد(شش دهم درصد) کاهش یافته است. وی افزود : نباید بگوییم نگران افزایش سالمندان جامعه هستیم چون سالمندی یک موهبت است که نشان می دهد امید به زندگی افزایش پیدا کرده و ما از عمر پر برکت بزرگترهای خودبیشتر بهره‌ می‌بریم. شاید در این شرایط دیگر نگرانی در مورد افزایش جمعیت سالمندی کافیست و باید اقدامات اساسی صورت بگیرد.

مدیرکل بهزیستی کرمان با بیان اینکه نشست‌های هم‌اندیشی کوچک و غیردولتی با رویکرد محوری، موثرترین و بهترین نتایج را در دنیا دارند.افزود: بهزیستی استان آماده هرگونه همکاری در اجرای برنامه‌های این نشست است؛چرا که نشست‌ها و گفتمان‌های کوچک  منجر به قدم‌های بزرگ می‌شود و مسئولان و دولت را به سمت تصمیم‌گیری مناسب سوق می‌دهد.

صادق زاده با تاکید بر اینکه  اولین سند سالمندی کشوری در کرمان نوشته شد و هم اکنون تبدیل به سند ملی شده است گفت:خوشبختانه  استان کرمان به عنوان پایلوت اجرای سند سالمندی انتخاب شده و همه‌ی دستگاه‌ها باید با کمک هم در به نتیجه رسیدن این طرح تلاش کنندو باید  به گونه ای عمل کنیم که کرمان در اجرای این سند نیز پیش رو و سرآمد کشور باشد. یکی از یاد شده افزود : مصداق‌های استفاده از سند سالمندی همین افزایش تعداد مراکز روزانه نگهداری سالمندان، مثل مرکز خانه خورشید سبزواران، می باشد.

وی با اشاره به اینکه  از سال 1390 تاکنون مجوز تاسیس هیچ مرکز نگهداری سالمندان به صورت شبانه روزی صادر نشده است گفت : در پی آن هستیم تا با گسترش خدمات ومراکز روزانه سالمندان در طول روز از خدمات تخصصی در شاخه های مختلف استفاده نموده وپس از آن در جمع خانواده خود باشند

مدیر کل بهزیستی استان کرمان  در ادامه افزود: سالمندان ، حق  دریافت آموزش، بیرون آمدن از خانه، حضور در جمع دوستان هم سن و سال، ثبت خاطرات، سفرهای دسته جمعی، ورزش مناسب، بهره‌گیری از خدمات فیزیوتراپی و … را دارند که خانه های مختلف تاسیس شده در سالهای اخیر خدمات مناسب را با کیفیت خوب وکمترین هزینه انجام می‌دهندکه امیدواریم این فعالیت‌ها بعد از اتمام کرونا با قوت بیشتر اجرا گردد. َ

پرویز افزون، مدیرکل اجتماعی استانداری کرمان نیز طی سخنانی با تقدیر از خدمات ارزنده واقدامات ماندگار وموثر بهزیستی در حوزه سالمندان گفت : نوشتن سند به تنهایی کافی نیست و باید به صورت عملی اقدام شود و از کاغذ به جامعه برسد

وی افزود : سالم پیر شدن و اینکه بدانیم چگونه سالم پیر شویم، یک هنر است  که این مهم در مراکز روزانه به بهترین نحو بایستی انجام شود در ادامه این نشست کارشناسان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص راهکارهای اجرایی کردن سندسالمندی  پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *