۱- گزارش مذکور مربوط به بازه زمانی سال‌های ۹۴ الی ۹۷ بوده است و تخلفات گزارش شده مربوط به دوره مدیریت فعلی سازمان بهزیستی نمی‌ باشد.

۲- به استناد گزارش منتشره، انحراف هزینه‌ کرد بخشی از اعتبارات تخصیصی در غیر مورد معین شده جزء اعتبارات حمایتی و مستمری مددجویان و معلولان نبوده و جابجایی صورت گرفته مربوط به فعالیت‌های تخصصی حوزه پیشگیری بوده است.

۳- با تاکیدات رئیس فعلی سازمان بهزیستی در موضوع شفافیت و مبارزه با فساد، دفاتر نظارتی سازمان بهزیستی (دفتر مرکزی حراست و دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد) در عمل به وظایف ذاتی خود و بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۹۸ به موضوع مذکور ورود نموده و پس از بررسی‌ های فراوان ضمن کشف تخلفاتی در جابجایی اعتبارات حوزه پیشگیری، علاوه بر عزل مدیرکل وقت، متخلفین به تخلفات اداری سازمان و دستگاه محترم قضایی معرفی نموده است. در حال حاضر استقرار و فعالیت سامانه دیدبان، سامانه پرداخت متمرکز مستمری، سامانه پرداخت کمک به مراکز غیردولتی، سامانه فرزندخواندگی، سامانه پرداخت شهریه دانشجویی و … به عنوان اقدامات شاخص بهزیستی در مبارزه با فساد و کمک به شفافیت فرایندها و جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی، پیاده ‌سازی شده است.

۴- هم‌ اکنون مستمری جامعه هدف و سایر پرداخت‌های مالی موردی مددجویی به صورت متمرکز و الکترونیکی مستقیماً به حساب مددجویان پرداخت می‌ شود. در گذشته به دلیل فراهم نبودن و بسترهای الکترونیکی ارتباطی میان این سازمان و سازمان ثبت احوال، امکان شناسایی سریع افراد متوفی فراهم نبوده و امکان داشت تا مدتی پس از فوت مددجو مستمری همچنان به حساب وی واریز گردد. اینک با برقراری ارتباط الکترونیکی با سازمان ثبت احوال و گزارش‌ گیری وضعیت مددجویان، این مشکل مرتفع شده است.  

شایان ذکر است که برداشت از وجه واریزی به حساب تمامی افراد اعم از مددجو و غیرمددجو تابع قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور است و در صورت فوت مددجو همانند سایر افراد جامعه پس از طی مراحل انحصار وراثت، وجه موجود در حساب، متعلق به خانواده متوفی می‌ باشد و امکان برداشت توسط سازمان بهزیستی و یا سوء‌استفاده شخصی از آن وجود ندارد. ضمناً برای اولین بار حوزه ‌های نظارتی سازمان بهزیستی به وجود اشکال فوق‌ الذکر پی برده و موضوع را به دستگاه‌ های قضایی و نظارتی کشور گزارش نموده است.

۵- در خصوص اختصاص پلاک ویژه معلولان عزیز، سازمان بهزیستی بر اساس دستورالعمل کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت صرفاً مرجع صدور معرفی‌نامه افراد معلول واجد شرایط به پلیس راهور ناجا می‌ باشد و سایر فرایند اعطای پلاک ویژه معلولان توسط پلیس محترم راهور انجام می ‌شود.

۶- با توجه به پرداخت متمرکز و الکترونیکی مستمری و کمک‌ های مالی موردی از طریق حساب بانکی به مددجویان، توزیع کارت هدیه با هر شکل و عنوان، مدت‌هاست در سازمان بهزیستی منسوخ شده است. این امر در خصوص پرداخت‌های پرسنلی نیز صدق می‌ کند.

در پایان اعلام می‌ شود که سامانه رسیدگی به شکایات و تخلفات احتمالی “دیده بان” با شماره ۱۴۸۲ آماده دریافت شکایات و درخواست‌ های جامعه محترم هدف سازمان می‌ باشد تا با مشارکت هم به گسترش شفافیت و اجرای عدالت کمک نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *